Saturday, December 8, 2007

NHL (27)...

Phoenix-San Jose 0-1
(0-0, 0-1, 0-0)


Andra perioden: 0-1 (19.44) Milan Michalek 9 (Joe Thornton, Jeremy Roenick)

Skott: 27-26 (8-12, 7-9, 12-5)

Utvisningar: Phoenix: 5x2 min, San Jose: 5x2 min.

Publik: 12 972 (i Jobing.com Arena)

Målvakter: Phoenix: Ilya Bryzgalov 96,2%, istid 58.56, San Jose: Evgeni Nabokov 100%, istid 60.00

Svenskarna: Mål, assist, skott, utv min, +/-, istid
Fredrik Sjöström, f, Phoenix 0, 0, 1, 0, 0, 13.20
Doug Murray, b, San Jose 0, 0, 2, 0, +1, 19.27

Matchen:

En tuff målvaktskamp mellan ryssarna Bryzgalov och Nabokov. Den senare vann duellen och höll nollan för tredje gången i rad mot Phoenix. Totalt har Nabokov nu fyra nollor i år och 38 i NHL-karriären.


- Otroligt målvaktsspel från säsongens första match till den 26:e matchen nu. Vad kan jag säga? Han har varit vår ryggrad hela året. Han ger oss självförtroende, sa San Joses back Craig Rivet om Nabokovs storspel.

Enda målet kom från Milan Michaleks klubba bara 16 sekunder innan den andra perioden tog slut. Ett dragskott som överraskade Ilya Bryzgalov.

- Backen skymde mig på något sätt. Jag såg inte pucken. Jag såg först pucken när den träffade mig i bröstet och gick under min arm i mål, förklarade Bryzgalov som förutom detta skott alltså också hade en felfri afton.

San Jose har nu fyra raka segrar och växer mer och mer upp som en av favoriterna tillsammans med Detroit i Western Conference. Phoenix däremot har det tyngre - och gör man inga mål vinner man inte heller några matcher.

- En tuff förlust att att svälja, suckade Phoenix coach Wayne Gretzky.

No comments: