Thursday, February 28, 2008

15 Efter...

Jag skulle vilja tro att jag hinner skriva 15 inlägg på dessa två återstående dagar på denna månad men då är jag bara på samma antal inlägg som Thimmi och det är ju knappast så att han inte Inte kommer skriva några mer inlägg denna månad men jag ser mig inte besegrad ännu och det finns fortfarande hopp om att jag kommer gå om och vinna denna tävling.

In other news... någon drar något vääldigt skummt över ett golv eller på en vägg, låter som någon typ skär på något material eller så för det är ett jämt och konstant ljud som höll i sig väldigt länge denna gången, detta var typ 3:e eller 4:e gången på ganska kort tid. Riktigt sjukt, det var visserligen inte det jag tänkte säga men jag blev avbruten av detta underliga ljud. Det jag skulle prata om var att jag var på en lägenhetsvisning ute i Biskop, en 3:a på 79 kvm, 5100 någonting i hyra men det som
riktigt sög med denna lägenheten att vardagsrummet var nästa halva jävla lägenheten och så fanns det två rum som var fan mindre än de två vi har idag, ett var nog så förbannat jävla smalt att jag hade nog inte fått plats med min säng och ett mindre nattduksbord (tror förövrigt att jag kör en blandning på nattduksbord och nattygsbord när jag uttalar detta ord.), hur som helst (kan jag sätta ett komma efter en parantes ? Man kan inte börja en mening med och heller va ? Samt hur fan gör man när man avslutar två meningar när man kör med parantes ? Asså den meningen som var innan parantesen dök upp slutar direkt efter kör man en punkt efter parantesen ? Samt kör man en punkt innan parantesen för att avsluta den mening innanför parantese och börjar man med stor bokstav i en parantes om det är en ny mening ? Många frågor här.)

Det blev jävligt mycket text märkte jag också och fruktansvärt rörigt men det verkar som när jag nu läste på Wikipedia att man har små bokstäver inom en parantes så länge som det inte börjar med en mening vilket man ofta inte gör och att det verkar inte som om man avslutar med punkt heller. För att få lite mer kött på benen så försökte jag få tag på något ur Svenska Skrivregler:

Parentes

Parentes använder man runt inskott och förklaringar. Ofta kan du välja mellan komma, tankstreck och parentes. I det valet är parentesen det som avskiljer mest:
Förra årets omsättning (för hela koncernen) var 134 miljoner.
Vår samarbetspartner var SIQ (Swedish Institute for Quality).
Vi kan lägga 125 000:- (räcker det?) till kontantinsatsen.
Anders Ahl (m), Bengt Berg (fp) och Erik Ek (c) var för förslaget. Från s kom dock ett bleklagt nej.
Notera mellanslagen före och efter parentesen. Mellan parentestecknen och texten som de omsluter ska det inte vara mellanslag. Normalt skriver man parentetiska inskott med liten bokstav och utan punkt. Däremot kan man vid behov avsluta med utrops- eller frågetecken.

Notera också i det fjärde exemplet ovan att "m, fp och c" är parentetiska upplysningar, vilket inte "s" är. Därför står "s" inte inom parentes. Parenteser inom parenteserna förekommer i matematiska och juridiska texter. [Ofta används då (så kallade) hakparenteser.] Detta bör absolut undvikas i vanlig text. Du kan säkert uttrycka dina tankar på ett lättfattligare sätt.

Vid punktuppställningar använder man ibland högerparenteser:

a) Tanke
b) Handling
c) Uppföljning
Just nu sitter jag och läser om särskrivningar vilket jag har väldigt svårt för. Jag har i och för sig ganska svårt för svenska i allmänhet eller skall jag säga språk istället, särskilt grammatiken. Jag har svårt för lära mig regler och restriktioner (var bara tvungen). Fan jag är en liten egen form av Wikipedia för er alla som vet fenomenet, för er som inte vet; http://xkcd.com/214/. För inlägget började med att jag skrev om min lilla fiktiva tävling jag har och slutar på särskrivningar, jag vet inte riktigt hur jag kom dit liksom.

1 comment:

"Pooptroop" said...

Muahahaha jag fetleder!
Hata särskrivningar, finns fan inget värre.. super glad... jätte stor osv.. fyyyy