Sunday, December 16, 2007

Svar På Tal...?

Tänkte var bättre att svara på mina kommentarer i ett blogginlägg för detta kommer bli ett lite längre svar. Det kanske handlar i grund och botten handlar om människor ??? Jag vet inte ? Personligen så bryr jag mig inte om ,om jag inte skulle få gifta mig i kyrkan eller inte. Jag är ateist och skulle väl uttrycka mig så att, jag tror inte på gud men jag tror att du tror gud finns. I veckan sa faktiskt Svenska Kykan ja till en könsneutral äktenskapslag. Dock vill de att benämningen äktenskap skall vara förbehållet man och kvinna. Vilket jag Tror är okej för mig, är liite kluven men staten och kyrkan är trots separerade sedan ett tag så. Jag vill inte ha någon särskiljning i lagen bara p.g.a. sexuell läggning, det är precis samma sak som om det skulle finnas en lag som är för "vita", "svarta", "gula" u.z.w. det är bara sjukt.

Har lånat nedanstående från
Äktenskap.nu.

Äktenskapsutredningen:

En särskild utredare, biträdd av två referensgrupper, har tagit ställning till om par av samma kön bör kunna ingå äktenskap. Utredaren har gjort en grundlig analys av frågan och redovisat samtliga skäl som talar för och emot detta.

Sammanfattning av utredningens betänkande
Även par med samma kön ska kunna ingå äktenskap, föreslår Äktenskaps- och partnerskapsutredningen i betänkandet.

Utredningen konstaterar att den traditionella betydelsen av äktenskapet som en heterosexuell relation inte kan vara avgörande för om äktenskap ska öppnas också för par med samma kön. Man anser inte heller att den invändning som rör reproduktivitet - dvs. att äktenskapet är en samhällelig institution där barn ska födas och växa upp - är relevant, då barnafödande inte är något krav för äktenskap. Utredningen föreslår således att partnerskapslagen upphävs samtidigt som par med samma kön får möjlighet att ingå äktenskap.

Formerna för ingående av äktenskap
Utredningen ser ingen anledning att övergå till ett system med enbart borgerlig vigsel. Vigslar inom trossamfund ska alltså finnas kvar enligt utredningen. I betänkandet konstaterar utredningen att det inte bör införas någon vigselplikt vare sig för vigselförrättare inom trossamfund eller för samfunden.

Vad gäller de borgerliga vigslarna så föreslår man att domstolarna ska befrias från uppgiften att förrätta vigslar. I stället ska alla borgerliga vigslar förrättas av dem som förordnas av länsstyrelserna. Endast personer som är villiga att viga såväl en kvinna och en man som två personer med samma kön bör komma ifråga för uppdraget som vigselförrättare.

Förslagen bör enligt utredningen träda i kraft den 1 januari 2008.

Klicka här för att läsa det fullständiga betänkandet.

Klicka här för att läsa det fullständiga kommittédirektivet (pdf 120 kB).

Om utredningen
Utredare är Justitiekanslern Hans Regner.

I den parlamentariskt sammansatta referensgruppen satt följande personer:

Yvonne Andersson (riksdagsledamot kd)
Martin Andreasson (riksdagsledamot fp)
Marianne Carlström (riksdagsledamot s)
Bertil Kjellberg (riksdagsledamot m)
Johan Linander (riksdagsledamot c)
Johan Löfstrand (riksdagsledamot s)
Tasso Stafilidis (riksdagsledamot v)
Mikael Björk Blomqvist (mp)

Det fanns också en referensgrupp med företrädare för trossamfunden. Dess representanter är pastor Marianne Andréas, Frikyrkosamrådet, kyrkoherde Misha Jaksic, Ortodoxa och Österländska kyrkors ekumeniska råd, advokat Per Karlsson, Evangeliska Frikyrkan, rättschef Maria Lundqvist Norling, Svenska Kyrkan, ordförande Lena Posner-Körösi, Judiska Centralrådet, biskopsvikarie Jorge de Salas, Katolska kyrkan, pastor Per-Magnus Selinder, Svenska Missionskyrkan och imam Othman Tawalbeh, Islamiska Samarbetsrådet.

──────────────────────

Fakta:

Former för att ingå äktenskap
I flera av världens länder förrättar samfund inte juridiskt giltiga vigslar. Istället är det myndigheterna i respektive land som gör detta. De har ett system som vi kallar civiläktenskap.

I Sverige har däremot Svenska kyrkan och flera andra samfund vigselrätt. Sedan 1908 går det att välja mellan en borgerlig vigsel och vigsel i kyrka eller samfund. Andra samfund än Svenska kyrkan fick vigselrätt först 1951 och fortfarande är det relativt sett få personer med vigselrätt som tillhör andra än kristna samfund.

I Sverige idag
Civiläktenskap
Civiläktenskap innebär att ett par vigs i exempelvis rådhuset eller tingsrätten. Det behöver inte vara nödvändigt ske med en ceremoni utan vigseln sker genom en registrering av äktenskapet hos myndigheterna. Därefter kan paret om de så önskar genomföra en välsignelseceremoni i en kyrka eller med annan religiös inramning. Denna ceremoni kommer troligtvis att se ut ungefär som idag. Givetvis går det också att ha icke-religiösa ceremonier!

Civiläktenskap är vanligt i många länder, bland annat flera europeiska länder såsom Spanien, Frankrike och Tyskland.

Civiläktenskap är inte en förutsättning för en könsneutral äktenskapslagstiftning men det är ett sätt. Civiläktenskap skulle undanröja risken för att en enskild person blir utlämnad till godtycke hos en präst eller annan vigselförrättare, då länsstyrelsen kommer att förordna personer som får utföra vigslar, oavsett kön på dem som vigs.

Registerat partnerskap
Partnerskapslagen som trädde i kraft i Sverige 1995 ger samkönade par nästan samma rättigheter och skyldigheter, men inte alla, som två personer som ingått äktenskap.

Vid utgången av år 2006 levde drygt 4 200 män och kvinnor i Sverige i registrerat partnerskap (Källa: www.scb.se).

Andra länder
Flera länder har på senare år infört könsneutrala äktenskapslagar. Dessa är: Nederländerna, Belgien, Spanien, Sydafrika och Kanada.

I Spanien infördes en könsneutral äktenskapslagstiftning 2005, något som många ansåg vara otippat då landet fortfarande har ett katolskt inflytande.

Genom en dom i Sydafrikas Högsta domstol den 30 november 2004 fick även Sydafrika en könsneutral äktenskapslagstiftning. En enig domstol ansåg att begränsningen av äktenskapet endast till heterosexuella par stred mot den sydafrikanska grundlagens förbud mot diskriminering. Högsta domstolen beslutade därför att definiera om äktenskapet så att det blev könsneutralt.

I ytterligare ett antal länder finns lagar motsvarande partnerskapslagen. Detta gäller: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Portugal, Ungern, Schweiz, delar av USA, och Tjeckien.

Diskussioner förs i många fler av världens länder om att införa äktenskapslagar för samkönade par.

──────────────────────

Argument:

Likhet inför lagen!

Svensk lag bygger på allas lika värde inför lagen. Vi ska inte ha särlagstiftningar som skiljer på människor beroende på om man älskar någon av motsatt eller samma kön.

Alla familjer är lika mycket värda
Alla vuxna människor i Sverige ska ha lika rätt att ingå äktenskap för att skydda sin familj, juridiskt och socialt. Utifrån barnens perspektiv är äktenskapslagstiftningen diskriminerande och kränkande. Idag utesluts alla de barn som finns i familjer där föräldrarna är av samma kön från möjligheten av växa upp i en familj där föräldrarna är gifta. Nuvarande särskiljande lagstiftning signalerar till barnen att deras föräldrar som lever i en samkönad relation inte är lika mycket värda som grannens, klasskamraten eller kompisens familj där föräldrarna är av olika kön.

Alla människor ska vara lika i värde och rättigheter
Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter står det i FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter. Det är orimligt att hävda att alla människor är lika mycket värda men rättigheterna ska se olika ut.

Bara fördelar!
En könsneutral lagstiftning underlättar för de som vill gifta sig med någon av samma kön – men den hindrar ju inte på något sätt alla de som vill gifta sig med någon av motsatt kön. Deras rättigheter finns kvar – men andra får också ta del av samma rättigheter.

Äktenskapet och transsexuella
I nuvarande svensk lag måste personer som fått diagnosen transsexualism och avslutat sin utredning vara ogifta när ansökan sker om fastställelse av ny könstillhörighet. Det innebär att transsexuella måste skilja sig innan ansökan, varpå de efter fastställandet kan ingå registrerat partnerskap. Ansökan om fastställelse kan omfatta både det juridiska fastställandet som man eller kvinna och tillstånd för ingreppet för den könskorrigerande behandlingen.

Allmänheten tycker
Senaste Eurobarometern från den europeiska kommissionen publicerad december 2006 visar att 71 % av svenskar är nu för könsneutralt äktenskap. (Källa: ec.europa.eu)

Redan för fyra år sedan när EOS Gallup Europe genomförde en undersökning inom EU var stödet i Sverige för homosexuellas rätt att ingå äktenskap 70 procent.

──────────────────────

Motargument:

"Äktenskapet är historiskt sett en institution mellan en man och en kvinna."
Att någonting alltid har varit på ett visst sätt kan inte hållas som ett giltigt argument för att det ska behållas. Få skulle t ex driva tesen att kvinnor inte borde ha rösträtt i Sverige då de inte har haft det först 1921.

Äktenskapet har genom tiderna genomgått flera omvandlingar. Bland annat har det använts av samhället för att bibehålla tidigare ordningar som egentligen strider mot de mänskliga rättigheterna. Bland annat har äktenskapet använts för att upprätthålla slaveri (förbjud mot giftermål mellan slavar och fria medborgare), etnisk och religiös diskriminering (förbud mot giftermål mellan judar och icke-judar i 1930-talets Tyskland samt mellan svarta och vita i USA fram till raslagarnas avskaffande 1967) och kvinnans underordning mannen (kvinnor som gift sig underställdes deras mäns förmyndarskap, även i Sverige).

"Äktenskapet är till för att skapa en bra uppväxtmiljö för barn att växa upp i."
Detta argument rymmer synpunkten att det inte skulle vara lika att skapa en stabil rättslig ram för den homosexuella familjebildningen som för den heterosexuella, den sk kärnfamiljen. Detta kränker inte bara de heterosexuella familjer som inte passar in i normen för kärnfamiljer utan även homosexuella människor.

Barn som växer upp i samkönade parförhållanden befaras av kritikerna fara extra illa i samhället. Det finns inga tendenser till detta att finna i forskningen, tvärtom. Vidare handlar det mer i de fall de blir mobbade om att arbeta med de fördomar och fobier som finns i samhället.

Detta förutsätter att homosexuella inte har barn. Så är inte fallet. Homosexuella har alltid haft egna barn och har sedan flera år tillbaka rätt att själva adoptera barn. Om nu äktenskapet är den mest optimala familjebildningen för att trygga barnets uppväxt vore det i samhällets intresse att alla omfattades av detta. Även barn till homosexuella.

För barn är det en större trygghet att leva i en socialt accepterad familjeform och äktenskapet borgar för en större trygghet och kontinuitet i familjen. Samhället ska därför verka för att den inte ska ge olika legitimitet till skilda samlevnadsformer beroende på de vuxnas sexuella läggning.

Klicka här för att läsa mer om forskningen kring barn till homosexuella.

"Homosexuella kan inte få gemensamma biologiska barn, således ska de inte kunna gifta sig."
I enlighet med argumentet ska inte heller heterosexuella par som lider av ofrivillig barnlöshet få gifta sig, ej heller par som inte önskar föda barn.

Det har slagits fast av svenska riksdagen att det faktum att två personer av samma kön inte kan få bilogiskt gemensamma barn inte ska tillmätas någon avgörande betydelse för frågan om deras rätt att ingå äktenskap. Detta gjordes 1984 när betänkandet ”Homosexuella och samhället (1984:63)” fastslogs. Vidare har det fastslagits av Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna i domstolens tolkning av Europakonventionen. Rätten att ingå äktenskap är en mänsklig rättighet, enligt artikel 12 i konventionen. Domstolen har slagit fast att den rätten inte får göras beroende av de tilltänkta makarnas möjlighet att få bilogiskt gemensamma barn.

"Ordet vigsel är av tradition en kyrklig benämning och innefattar bara det kyrkliga äktenskapet mellan man och kvinna."
Ordet vigsel används from 1915 även för den borgliga vigseln. Detta då man hade sett att användningen av terminologin redan var inarbetad i samhället.

Klicka här för att läsa mer om ordet "äktenskap" (pdf 72 kB)

"Äktenskapet är per definition en heterosexuell institution."
Det står upp till varje samhälle att självt definiera vad ett äktenskap är. Att enbart konstatera att det är per definition en heterosexuell institution är att samtidigt säga att allt är hugget i sten och att inget kan belysas från andra perspektiv för vidare analys. Cirkelargumentet är således ett faktum.

Att något per definition skulle vara si eller så är att enbart luta sig tillbaka utan att kritiskt granska vari definitionen grundar sig på. Ett samhälle har all rätt och ska också kritiskt granska allmänt vedertagna definitioner och eventuellt definiera dessa efter nya omständigheter och kunskaper. Att mörkhyade i Sydafrika under apartheidtiden definierades som samhällets lägre klasser utan rättigheter hindrade inte det samhället från att omdefiniera detta och rätta till sin segregerande lagstiftning.

"Det är bara politiskt korrekta politiker och homosexuella som vill ha en könsneutral äktenskapslag - allmänheten är egentligen emot."
Senaste Eurobarometern från den europeiska kommissionen publicerad december 2006 visar att 71 % av svenskar är nu för könsneutralt äktenskap. (Källa: ec.europa.eu)

Dessutom genomförde EOS Gallup Europe 2003 en undersökning inom EU som visade på att en majoritet var för att homosexuella ska ha möjlighet att ingå äktenskap (60 procent). Undersökningen visade att stödet i Sverige för homosexuellas rätt att ingå äktenskap då var upp till 70 procent. (Källa: www.ilga-europe.org)

"Partnerskap innebär samma rättigheter som äktenskap, det behöver inte ha samma namn."
Det kan tyckas ironiskt att några av partnerskapets tidigare mest envetna motståndare nu är dess starkaste försvarare. När partnerskapslagen infördes röstade Kristdemokraterna mangrant emot och även efter införandet ville bland annat Kd upphäva lagen. Nu hävdar Kd, samt några andra i debatten, att partnerskap är en bra juridisk lösning som gott och väl räcker åt homosexuella som vill registrera sig. Men varför ha två lagar som har samma effekt och innebär samma sak i praktiken? Jo, för att det ska vara en symbolisk skillnad. A-versionen äktenskap för heterosexuella och B-versionen partnerskap för homo- och bisexuella. De som hävdar att äktenskap bara ska vara för en man och en kvinna vill göra skillnad på folk och folk.

"Dagens system fungerar bra med olika system för homosexuella och heterosexuella."
Att bibehålla denna ordning skulle fortsättningsvis markera att det finns ett A och ett B lag när det gäller familjebildningar.

Att kollektivt neka en hel befolkningsgrupp rätten att ingå äktenskap innebär att gruppen utesluts från rätten till likhet inför lagen. Argumentet tyder på att man vill behålla en syn som påminner om "separate but equal"-doktrinen som uppfanns av USA:s Högsta Domstol i slutet av 1800-talet. Detta för att kunna upprätthålla rassegregationen i strid med den konstitutionella principen om allas lika värde.

"En könsneutral äktenskapslagstiftning öppnar upp för andra samlevnadsformer som ska inkluderas, så som tex månggifte."
Ytterst är detta en fråga för lagstiftaren men skulle ett sådant steg någon gång i framtiden bli aktuellt skulle det innebära ett större trendbrott än äktenskap för homosexuella. Det utmärkande för äktenskapet är att det ingås av kärlek. Kärlek i den betydelsen det har i äktenskapliga sammanhang är inget som utmärker andra relationer t.ex. mellan två syskon eller mellan två personer som av bl.a. praktiska skäl vill dela bostad och hushåll.

"Om Sverige ändra sin äktenskapslagstiftning kommer det inte att harmonisera med omvärlden."
Det är sant. Det har inte hindrat Sverige och flera andra länder att införa regler om registrerat partnerskap och några länder, Nederländerna, Kanada, Sydafrika, Belgien och Spanien, har trots bristen på en internationell harmonisering inte tvekat att ta steget och öppna äktenskap för par av samma kön.

"Äktenskapet är den stabilaste samlevnadsformen."
Detta påstående kan i sig ifrågasättas men det påverkar inte argumentationen i sig. Äktenskap mellan män och kvinnor blir inte mindre stabila bara för att två män eller två kvinnor också kan ingå äktenskap.

Det handlar inte om att montera ner äktenskapet utan att ge homosexuella tillträde till institutionen.

No comments: