Thursday, May 17, 2012

Nytänkande E-Handel I Butik...

Nytänkande är bra skit: 
E-handeln kommer till varuhuset
I höst öppnar ett e-handelsvaruhus i centrala Malmö. I var och en av de 300 butikerna finns en dator, en kortterminal och ett urval av butikens produkter - som dock inte går att köpa med sig hem. Tanken är att kunderna ska kunna känna och klämma på varorna och även betala dem. Sedan skickas de per post till direkt från huvudlagret hem till kunden, precis som vid vanlig e-handel.
– Betalningsmomentet är ett av vanlig e-handels främsta hinder. Här kan man betala på precis samma sätt som i en vanlig butik, samtidigt som butikerna slipper ha jättestora lager. Det gör att vi kan få plats med extremt många butiker på ett och samma ställe, säger Roland Nordström, vd för bolaget Explorio som ligger bakom satsningen.
Han har tagit fram planerna tillsammans med tre kompanjoner: John Levy som arbetat länge i detaljhandelsbranschen samt Carsten Krebs och Thomas Hansen som varit ansvariga för bland annat Jysks, Lidls och Nettos etablering på de nordiska marknaderna.
Det första e-handelsvaruhuset öppnar i Malmö, därefter följer Göteborg och Stockholm. Medan Explorio fokuserar på den fysiska miljön tar samarbetspartnern Nordisk E-handel hand om tekniken i form av driften av webb- och betalningslösningar. Nordisk E-handel är i dag systemleverantör till omkring 1 000 webbutiker, men Explorio kräver inte att alla e-butiker i varuhuset använder samma system utan öppnar även för lösningar som konkurrerar med de som Nordisk E-handel erbjuder. Ett frågetecken är om Explorios verksamhet betecknas som distanshandel eller ”vanlig” handel. Det är viktigt att reda ut då eftersom reglerna för ångerrätt skiljer sig åt. Runar Wahlgren, vd på Nordisk E-handel, säger att företaget just nu undersöker saken tillsammans med bankerna.
– Många av kunderna som i dag handlar på nätet har först varit på besök i fysiska butiker och kanske även provköpt något på öppet köp. Medan innehavare av vanliga affärer ogillar beteendet då det kostar mycket pengar är den här formen av fönstershopping hela kärnverksamheten för Explorio, säger Runar Wahlgren.
Butikerna kommer att vara 20 kvadratmeter stora, men det finns även möjlighet att kombinera två eller tre moduler till totalt 40 eller 60 kvadratmeter butiksyta. Anställda säljguider kan delas mellan flera olika butiker – beroende på hur många kunder som besöker gallerian. Enligt grundarna är detta ett helt nytt koncept som inte finns någon annanstans. Än så länge har Explorio bara testat konceptet i en provbutik i Trelleborg samt i mindre skala i ett köpcentrum i Båstad.
– Varuhuset kommer till viss del likna montrar på en mässa, men känslan blir mer som att gå på en gågata, säger Roland Nordström.
Han säger att många traditionella halvstora butiker har hissat intresseflaggen eftersom de sitter i kläm mellan e-handelns låga priser och pressen från de stora kedjorna. I e-handelsgallerian kan de ha en butik till klart lägre kostnad än i någon av Malmös traditionella gallerior.
– Vi som står bakom det hela är några gråhåriga handelsmän som för några år sedan gav oss in i e-handeln och då blev förvånade att branschen inte hade kommit så långt som vi trott. Nu ska vi själva göra något åt saken, säger Roland Nordström.
Computersweden.idg.se
Ah asså fan verkligen en bra tanke, mycket pengar att spara in och möjligheter att kunna sänka kostnader och förhoppningsvis skapa lägre priser på de varor de säljer. Problemet är ju just att inte kunna "klämma och känna" när man surfar på nätet.

No comments: