Monday, May 26, 2008

Vad Skall Man Säga...?

Varför sker det skumma saker när jag och Axel stänger ? Asså det har bara varit en skum och udda dag idag. Började tio:nollnoll och slutade strax innan tjugo.nollnoll och från cirka femton:nollnoll var det bara jag och Axel kvar. Folk skulle ha konstiga saker som låg på udda ställen, värst var det dock när vi skulle räkna alla cash. När vi skulle banka allt så var vi back dryg 700 småttingar vilket inte är bra och vanligvis brukar det då blivit något fel i räkningen av kassor eller i skåpet. Man brukar då låta den andra personen räka det man själv räknat för att se till att inget blir fel, kassorna stämde och nervositeten steg. Skåpet, det var plus 700, ja ! Vi har hittat felet och det är bara rätta till och kontrollräkna bankningen ytterligare en gång. Det smått udda var nu att vi var plus !? 700 helt plötsligt, vi hade tagit 700 och lagt det i en hög där det var 700 för lite, det skall fan bli even steven. Det är bara till att räkna skåpet igen, där var det plötsligt 700 mindre än det borde vara, vi lägger tillbaka 700 och vips stämmer skåpet, kassorna och bankningen (med en acceptabel diff på bankningen).

Det som var trevligt med allt detta var att det ledde mig till att gå typ 4 hållplatser för att jag missade bussen vilket i sin tur gjorde att jag var tillgänlig till en cykelliggande holländare som var påväg till / mot Kungälv. Såg han kommande på avstånd och trodde först det var någon liten knatte på cykel med vimpel men det var en Holländsk, förlåt mig Nederländsk och Svensk flagga. Jag tar av mig lurarna för att fråga om jag inte får ta en bild, han åker förbi och sedan börjar han trampa tillbaka för att fråga mig och jag pratar engelska. Det gör jag och han vill veta hur han tar sig till Kungälv, visste på ett ungefär men det var lite halv dum tajming då min buss var påväg och jag ville inte riktigt gå iväg från hållplatsen för att kolla lite cykelskyltar och visa vart han skulle åka. Tillslut fick jag fram att han bara borde ta höger lite längre bort för att komma mot *skäms* E 20, menade naturligvis E 6 och trots att han inte riktigt följde min beskrivning såg jag att han hittade rätt då han följde en cykelskylt där det stod Kungälv. Hade gärna tagit mig tid om bara inte min buss kommit, går bara en gång i halvtimmen och var inte såå pepp på att vänta en halvtimme till, hoppas han hittade fram till dit han skulle.

Bilden är rutten och önskar verkligen att jag fått tagit en riktigt bild på honom men men kan inte få allt här i livet. Tyckte det bara var en mysig stund i mitt annars ganska blasé liv.


* The Cycling Dutchman...

No comments: