Wednesday, September 19, 2007

Madness In The Urals...

Comfy…

En lång dag som blev ännu längre,
Simpel ekonomi,
Kapitalism med kommunism som drivkraft,
Böckerna på hylla,
Blickarna i rummet,
Nu gäller det bara att beta krokarna,
De håvar in dig,
De levererar vad du vill ha,
Du säljer dig lätt.

Våta drömmar,
Stelopererade tänder,
En gråaktig förklädnad,
Du skriker av njutning,
Dina röda läppar färgar filmduken,
Du har blivit gammal,
Du talar otydligt,
Trots de fastnar man,
Det blir kusligt nära verkligheten,
Din saga jagar upp oss,
Du får oss att hoppa till,
Slutet är nära,
Prinsessa får draken att le,
Prinsen är räddad,
Resan tillbaka är lång,
Det slutade ganska lyckligt trots allt,
Ingen skadades,
En dog.
Djurriket räckte inte till
Uppdelade och hårda låg de där i den vita sörjan,
De vann,
Kanske p.g.a. en oväntad allians,
Grönt är inte alltid skönt.

Det blev en vatten och en fika på det här,
Gizmo är fortfarande med,
Mata inte h(e)nom efter midnatt dock,
Ett monster hen dock alltid förblir,
Bara ett litet till början.
Jobbet ger dig pengar,
Jobbet ger dig mat,
Jobbet ger dig lärdom,
Problemet är bara att du är sju,
Samt att du säljer din barndom.

Det är med den stora dricka de kommer åt dig,
Ta en liten för att reta dem,
Platserna är förbryllande stora,
Vi drunknar i mitt usla fotomontage.

Vår show börjar snart,
Det är för lågt i tak,
Vi hukar oss,
Det räcker inte,
Vi går fram,
Vi kommer för nära,
Vi försvinner nästan in i ljuset,
Skärpan är förlorad för en stund,
Fram och tillbaka förflyttar vi oss,
Det blir rörigt,
Jag hänger knappt med,
Indoktrineringen sitter kvar ett tag,
Så snygg är han inte,
Jag har sett bättre,
Hur var det med kostnaden ?
Jag trodde vi skulle stanna kvar,
Det blev sent,
Vi gick,
Kylan fick oss att komma ihåg,
Skulle du hem ?
Jag blir kvar,
En stund i alla fall,
Värmen delar vi med oss av,
Du gnisslar iväg,
Det piper till,
Det är dags,
Dags att röra på sig,
Stundtals på hjul,
Mestadels till fot,
Det finns fortfarande tid,
Jag hinner gå in,
Jag ser rött,
Jag ser brunt,
Jag ser linjer,
Jag ser kurvor,
Jag lutar mig tillbaka,
Jag kan bara säga,
Comfy...
När jag anländer till Lerum möter den mig,
Dimman,
Det är mitt öde,
Det är här allt slutar,
Där allt en gång började.

Skottet faller,
Jag hör inget,
Jag ser inget,
Jag faller av,
Jag faller av från min polska häst,
Det var här,
Det var nu,
Det här är poesi.

No comments: