Tuesday, September 18, 2007

Men Tänk Om Han Blir Bög...

"Som en pojke förklarade: En cool kille ska ha mörka färger, men jag tycker att rosa gummistövlar är fint och därför har jag det."
- Ett litet utdrag ur Svds senaste artikel i deras senaste genusserier, Pojkflickor Och Flickpojkar.
Detta var del 4, Men Tänk Om Han Blir Bög.

Jag tycker det har varit en jätte bra och jätte intressant diskussion angående könsroller och att det tas upp hur fruktansvärt det är att en kille kommer i prinsesskläder men när en tjej är klädd som batman så regarar inte folk lika mycket. Tjejen är tuff och stark, det är positivt men när killen går i prinsesskläder är han bara en liten fjolla ungefär. Asså det hade ju varit helt underbart ifall alla bara kan få vara som de är och gå runt i de kläder de vill utan att man döms hela tiden. Det är inte barnen det är fel på de har ofta väldigt lätt att acceptera dessa saker och tycker oftast inte det är något direkt fel allt hänger på samhället som trycker i de en massa ideal och en jävla massa fördommar om hur en tjej respektive kille skall vara. Vi har kommit en bit på vägen, vi har börjat lyfta fram det kvinnliga könet och det börjar bli mer och mer jämlikt mellan män och kvinnor det man behöver göra nu är väl att lyfta fram att män också kan bära rosa, eller att de kan vara feminina utan att ses ner på. Fan svd är ändå en hyffsad tidning, visst den må vara lite högerriktad men alla tidningar har något slags mål med sin artiklar och utgåvor om inte bara för pengarnas skull så riktar det ju in sig till någon grupp och på något sätt så måste de behaga denna grupp för att sälja vidare, skit samma.

De har skrivits ännu en bra artikel, Religiöst tabu får kränkas är rubriken för denna artikel. För de som inte fattar så är det de oranga delarna i min text länkar och har du redan klickan på länken kommer den mest troligtvis vara ljusblå.

1 comment:

Anonymous said...

Jag ser dina länkar som ljusblå även innan jag klickar på dem *skratta*