Tuesday, November 17, 2009

Åkareplatsen...

För alla de som inte vet så har det varit en stor ombyggnation av Åkareplatsen under en längre tid, de har tagit bort parkeringen och den korvkiosk som står där och omvandlat platsen till en uppställningsplats för bussar samt att man har även gjort en bussgata som går längs med Burggrevegatan (blå pil), den gata som går vi sdan av spårvagnsspåren och järnvägsspåren hela vägen från Centralstation och Svingeln. Det som är så jävla bra är att de har tagit bort den sjuka jävla svängen precis vid Posthuset (grön pil) jag är ganska säker på att det blivit en fil enbart för bussar så att de kan svänga in på uppställningsplatsen. Har alltid varit jävligt bökigt att köra just där med tanke på att det kommer ganska mycket trafik från centralen och de har förkörsrätt. De har även byggt ett bra övergånsställe och gör det lite lättare och säkrare att komma över genom att göra så man slipper gå över hela vägen i ett skede utan man har en lite safe ground så man kan komma över halva och sen ta resterande bit när det är lite mindre trafik igen (röd pil) känns som en mycket säkrare trafikplats nu.

* Innan de började bygga om.


Tyvärr var inte bilden särskilt stor som jag hittade och det var bara en ritning som inte riktigt visar allt jag vill ha med men skall ta mig ut till stan senare idag så skall nog ta och fota lite för att visa vad jag menar. Det är lite galet att jag blir glad av sånt här men tycker det är skit bra att det äntligen gör något åt detta samt att man underlättar för kollektivtrafiken. Gör man det enklare och smidigare för kollektivtrafiken vinner vi alla på det.

Update:

Det visade sig att jag hade lite fel gällande bussfilen (grön pil) det är fortfarande för biltrafikanter men har gjorts mer tydlig och känns betydligt säkrare då det även är ett gupp och ett övergångsställe innan man kan svänga. Förhoppningsvis kommer detta underlätta lite, samt att man har minskat körfälten från 3 till 2 längs med posthuset kortsida. Tog lite bilder men det var väldigt mörkt och fick nog inte några direkt bra bilder tyvärr. En annan dag, var nice med fika med Nicklas och Klara dök upp lite fler folk och vi hamnade på Skål, en pub istället för på ett fik men lika glad är Lars för det.

No comments: