Thursday, December 9, 2010

Hosta Med Mig...

Schysst som min chef är så kom han förbi med hostmedicin till mig igår, jag hade (Cocillana-Etyfin) tydligen en som skulle snarare förvärra min slemsituation och jag fick två stycken receptfria som skulle hjälpa mot hostan och slemet. Läste på FASS nyss och där stod det följande för Cocillana-Etyfin: "Cocillana-Etyfin innehåller etylmorfin som verkar hostdämpande. Innehåller även cocillanaextrakt och senegaextrakt som traditionellt anses ha en viss slemlösande effekt." - Det är ju på recept så jag skall nog fortsätta köra på min Cocillana tills den tar slut eller jag inte känner behov längre. Den smakar inte så jävla gott men hjälper förhoppningsvis.

Det var dock inte detta jag tänkte direkt prata om utan mer det jobbiga faktum att medicin ofta skall smaka så jävla illa, vad är det med de ? Är det för att man skall försöka hålla en mindre skala människor från att försöka börja missbruka det eller något åt det hållet eller vill de bara jävlas ? Asså det är ju hyffsat lätt i dagens läge att smaksätta något med lite smak av citron eller något annat som anses hyffsat neutralt i sammanhanget. För den ena, Theracough, var bland det vidrigaste jag smakat på i medicin väg och hade förberett ett glas vatten, det gjorde fan bara skiten värre. Som tur var hade jag mjölk hemma och de brukar döda det mesta men fick dricka flera glas samt tugga på torra kakor och lite allt möjligt för att få bort den jävla äckliga smaken.

Bisolvon var väl mycket bättre antar jag men problemet här var ju att de hade smaksatt den med körsbär och choklad som gjorde att det mest smakade just körsbär (insåg det när jag väl läste på förpackningen idag). Hade lite problem igår om vilken jag föredrog, något där jag verkligen vet att den smakar skit eller något som skall smaka gott och smakar skit för att det är en godtagbar smak som jag inte tycker om. Svår skit...

1 comment:

Noa said...

alltså, etylmorfin är ju inget smaskigt ämne (jävligt bittert) och de gör väl så gott de kan för att 'dölja' den smaken.

Ang. bisolvon finns det som tabletter, jag åt dem sist jag var sjuk. Kräver att man är så pass ok att man kan svälja, men hellre lite ont i 1 minut än den där skitsmaken :P