Tuesday, January 27, 2009

Ekonomiskt O[beroende]...

Jaha då har man varit och handlat igen, verkar som det är det enda jag gör just nu är att handla saker till mitt hem. Idag blev det en hel del, pappa kom hit först och vi började såga till första brädan som skulle ligga i hallen och det tog sin lilla tid att bara få den första brädan rätt. Inget är nämligen rakt i denna lägenheten så det blev en hel del omsågningar, senare bar det av till min käre bror som satt ensam på sitt jobb och behövde mat. Käkade en stund och begav oss sen till Hornbach, " jieppie ya ya jieppie jippie yäh" - där jag hittade mig en hel del gosaker, kan bara säga så här mycket att fan där kan man verkligen gå bort sig en hel dag mest bara för att man är lite "avis" att de har så mycket mer roliga saker att pilla med än vad vi har, typ golv och dylikt. I och för sig hade man jobbat där så hade man antagligen bara fått en jävla avdelning, nu får man gör så mycket mer och lära sig om hela vårt sortiment (typ).

Vi kan väl börja med att förklara varför jag var ute och handlade, det var nämligen så att igår när jag skulle gå och lägga mig vid 12-tiden så tyckte jag det läckte in lite väl mycket ljus och jag skulle bara justera filten lite som hängde över gardinstången. Det gick dock inte så bra då hela skiten rasade och detta resulterade i att jag bara hade persiennen till min hjälp att mörka mitt rum, vilket innebär inget mörker alls ! detta
mest på grund av att jag har en gatulampa precis utanför lägenheten (vilket suger).

Det enda jag kunde göra var att lägga mig i vardagsrummen, hänga upp filtar över gardinerna där och få en efterlängtad sömn tillslut.
Hade planer på att gå upp vid 7 redan för att få massa gjort men med tanke på att jag kom i säng så jävla sent som jag gjorde och framför allt att jag blev så jävla förbannad av att jag behövde sova i vardagsrummet fick mig att ta en lite längre sovmorgon till tjugo över åtta. Gick upp, käkade och sen diskade jag disken som var och inväntade far som dök upp runt halv tolv.

Väl inne på Hornbach gick vi först och tittade på gardiner naturligtvis, hittade något men bestämde oss för att traska vidare och titta lite på vad som fanns. Hittade ett skitsnyggt ljust och livfullt laminatgolv som kostade 85 kr / m² och 210,89 kr / paket och de innehåller 2,48 så det skulle väl kosta mig ca 850 kr för att få nytt golv i köket. Tyvärr kan jag inte ge någon bild på det för att jävla fittorna har inte deras utbud på nätet. Får väl svänga förbi där en dag och ta en bild eller försöka få med mig en provbit. Vi vandrade vidare och tittade lite på lister och dylikt för att fixa någon slags lite anordning för att få rullgardinen jag köpt att gå innanför en skena för att släppa in ännu mindre ljus. Ni kan skåda rullgardinen här, nu är den dock bak och fram just för att den skall sticka ut från fönstret så lite som möjligt.

Var även ute och spanade lite halvt efter ett hyllplan till köket för det jag har just nu är så jävla fult och till min stora tur hittade jag ett skit snyggt ! (glömde säga att kalaset är nu uppe i 549 kr för köp av rullgardin). Hyllplanet är av solid Valnöt, 1200x300x18 mm. Mer kommer snart, mat nu.

Asså efter det oerhört snygga inköpet av hyllplanet som kanske blir en bänk i hallen (inte riktigt säker än) så är vi uppe i 959 kr då hyllplanet kostade 410 kr.

Köpte även 6 stycken hörnlister i plast 20x20 mm och då landade jag på totalt 1061 kr, då listerna kostade mig 102 kr. Listerna är tänkt att jag skall ha som skenor för rullgardinen för att slippa ljusinsläpp. Köpte mig även en termomet eller ah det gjorde jag visserligen i fredags men jag satte upp den idag.

Efter Hornbach blev det att åka vidare till Bauhaus och lämna tillbaka en gardinstånghållare som var för kort och tittade runt lite där också och hittade ett jävligt snyggt laminatskeppsgolv i Teak dock var det aningen dyrare än det på Hornbach. Detta kostade nämligen 259 kr / m² och 543,9 kr / paket och det innehöll 2,1 så skulle jag lägga det i köket skulle det landa på ca 2500 kr. Detta tror jag dock blir för dyster, och mörkt för att ha i köket, jävligt snyggt dock.

Efter vårt lilla Bauhaus besök blev det att gå till snubben som kopierade nycklarna åt mig och skälla lite på honom då inte mina nycklar passade ordentligt. Han bad om ursäkt och visste inte riktigt varför det ena paret hade kärvat, då han konstaterade ganska kallt att även en treåring med pungbråck hade kunnat kopiera det paret. Dock var han inte superförvånad att de andra nycklarna skummade sig, han sa att det berodde antagligen på att låskolven antagligen hade börjat säcka ihop och att spåren i den slitits ut och att det antagligen skulle gå att bara dra ut nyckeln pytte lite och sedan bara vrida om, vilket det gjorde ! Han var oerhört tillmötesgående och sa att om jag hade möjlighet att jag skulle kunna komma ner med låskolven så kunde han svarva till nycklarna så att de precis passade i spåren eller om han skulle beställa en ny åt mig, fattade inte riktigt. Han sa även att jag kunde få en så länge av honom medan jag väntade på att få det fixat av fastighetsskötare, riktigt skön kille som vet hur man tar hand om sina kunder.

No comments: