Thursday, December 4, 2008

Dagens Skämt...

Dagens Skämt:

”Nedladdning hotar oetablerade artister”,
Arnskådespelaren Joakim Nätterqvist välkomnar Ipred-lagen ”Det är viktigt att vi sätter i gång en diskussion”. - Aftonbladet.se, http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3919218.ab

”Nedladdning hotar oetablerade artister”

Arnskådespelaren Joakim Nätterqvist välkomnar Ipred-lagen

Piratkopieringen är ett hot mot nya, oetablerade filmare och artister.

Det säger Arn-skådespelaren Joakim Nätterqvist och välkomnar därför Ipred-lagen.

– Det är viktigt att vi sätter i gång en diskussion om de här frågorna, säger han till aftonbladet.se.

Innehållet i den omdiskuterade Ipred-lagen presenterades av justitieminister Beatrice Ask i en mörk inspelningsstudio på Filmhuset i Stockholm.

Runt Ask satt en tyst skara skådespelare, artister och författare. Bland dem BWO-sångaren Martin Rolinski, författaren Ernst Brunner och skådespelaren Joakim Nätterqvist, känd från Arnfilmerna.

– Jag är skådespelare, mitt jobb går ut på att bli vald. Det är många som aldrig ens får den chansen. Om piratkopieringen fortsätter som i dag kommer jobben att minska drastiskt. Filmerna går ju inte med vinst, säger Joakim Nätterqvist.
Lagen har mildrats

– Inte ens filmen Arn, som jag varit med i, går ju med vinst.

Och när det blir mindre och mindre pengar att göra film av, då drabbas främst de unga, oetablerade filmskaparna.

– Vi kommer aldrig att få ta del av deras verk, säger Nätterqvist.

Efter en hel del kritik har den så kallade Ipred-lagen mildrats på ett antal punkter. Bland annat ska det krävas en viss omfattning av nedladdning för att företrädare från till exempel film- och musikbranschen ska få ut identitet på den person ligger bakom. Det görs också skillnad mellan nedladdning och uppladdning där uppladdningen kommer att ses som ett grövre brott. Då har man ju gjort materialet tillgängligt för andra.
Alla blir inte nöjda

Lagen kommer inte att göra alla nöjda, vare sig förespråkarna eller kritikerna, säger Beatrice Ask. Det gäller även justitieministern själv.

– Jag tycker att man hade kunnat gå ännu längre än vad vi gör i propositionen.

På presskonferensen väcktes frågor om hur verkningsfull lagen egentligen kommer att bli. För att få rätt till skadestånd måste rättighetshavaren kunna bevisa vem det faktiskt är som ligger bakom nedladdningen. Det behöver ju inte vara den person som IP-adressen leder till. Men Beatrice Ask försvarade lagen.

– Jag tror inte att den kommer att bli tandlös.

Ipred-lagen ska inte gälla retroaktivt. Den gäller alltså bara olaglig nedladdning som sker efter den 1 april 2009.

Asså vilka jävla korkade idioter som inte har någon som helst uppfattning om vad som sker där ute. Jag menar det är ju just tack vare att folk delar ut sina låtar och att det finns tillgänligt på nätet som artister upptäcks och jag kan säga att jag hade aldrig lyssnat på så mycket olika musikstilar och grupper som jag gör idag, jag hade aldrig varit den person jag är idag utan möjligheten till att ladda ner. Visst så vill jag ju även köpa den musik som är bra för att kunna stödja de artister jag anser förtjänar det men det är ju det mest korkade på länge att komma och säga att just oetablerade artister lider mest. Det är ju tack vare internet och dess möjlighet till spridning som får folk att få upp ögonen för nya artister. Ni är en hög inkompetenta och giriga idioter som vill ha betalt för skit, kan ni inte försörja er för att ni gör skit får ni väl fan ta och göra något annat. Jag som numera konstnär och artist skulle aldrig försöka hota med att stämma folk för att de laddar ner mina verk. Jag menar jag blir bara glad om det sprids, annat är det ju om folk börjar ta betalt för saker som är mina.

- Inte ens filmen Arn, som jag varit med i, går ju med vinst.

Det kan inte ha något med att filmen är SKIT och att folk lyckats inse detta men många av våra landsmän har bara inte blivit varnade i tid.

No comments: