Wednesday, April 25, 2007

Frisläppt Från En Fängslande Sjukskrivning...

Då var man i stan igen,
Som alltid upptagen med folk,
Folk som skall någonstans,
Det vardagliga svensson livet som flyter på.

Galna mopedister,
Fula brats,
Hemlösa som tigger,
Tjocka medelsvenssons,
Diakoner,
Bland alla dessa folk skall jag klämmas in,
Man skall bli en bidragande faktor i den Svenska välfärden,
Man skall tjäna samhällets intresse.

Det får bli en utmaning,
Man får skapa det liv man vill ha,
Man får sätta en sund press på sig själv,
Man får gå in i arbetsmarknaden med sina spelregler.

Jag har blivit frisläppt,
Frisläppt från en fängslande sjukskrivning,
En sjukskrivning på gott,
En sjukskrivning på ont.

Jag har fått tid att ta det lugnt,
Jag har fått tid till eftertanke,
Jag har fått tid till mig,
Jag har bara valt att ägna ännu mer tid till andra.

Jag har haft tid till att slappa,
Jag har haft tid till att klaga på min tillvaro,
Jag har haft tid till mig själv men inte brukat den.

Nu är det tid att sparka igång den gamla arbetsmotorn igen,
Måste bara begränsa den,
Gäller inte att jobba ihjäl sig.

Frågan är bara hur jag skall tackla allt detta,
Måste våga möta världen igen,
Det är inte det att jag inte vill jobba igen,
Jag vill bara inte gå in i väggen igen,
Jag vet hur mycket det tär på kropp och själ.


En fullspäckad vecka,
En vecka med vänner,
En vecka fylld med fikabröd,
En vecka med överraskningar,
En vecka fylld med spänning,
En vecka med förväntningar,
En vecka med nervositet,
En känslosam vecka.
Det gäller att ta tid till sig själv,
Ta tid till omtanke,
Ta tid till eftertanke,
Ta tid till vänner,
Ta tid till familj,
Ta tid till kära,
Ta tid till främlingar,
Ta tid till motion,
Ta tid till nöjen,
Ta tid bort från allt.

No comments: