Saturday, February 6, 2010

Stumfilm, Ett Fantastiskt Filmmedium...

Satt och tittade på Gösta Berligs Saga från 1924 och vad skall man säga ? Den var fantastisk, lite lång kanske, 3 timmar och 3 minuter och aningen förvirrande ibland då jag lyckades röra ihop flertalet av personerna men jag är bara mäkta fascinerad av detta medium, stumfilmen och förstår inte varför man inte försökt sig på något direkt i nutid. Finns väl ett fåtal men det är ju en sådan konst att kunna skapa så mycket från så lite, att inte det har kommit på frammarsch är bara förvånandsvärt... Har ni inte sett någon stumfilm så se till att få gjort det, ett hett tips är min favorit, en av de bästa svenska filmer som någonsin skapats, Körkarlen är dock inte lika lång som Gösta Berligs Saga utan bara 1/3 del så lång, 1 timme och 3 minuter. Den klår många av dagens filmproduktioner med hästlängder bara i ren och skär fototeknik.

- Om en lem är Dig till förargelse,
så hugg den af och kasta den i elden !

Det är bara att se på b-filmer och lågbudget produktioner hur mycket man skapat från nästan ingenting i dagens pengavärde, allt skulle få en helt ny dimension om man gick tillbaka och försökte sig på att skapa en stumfilm med dagens teknik. Det är något jag skulle vilja se.


Det var någon gång i juli förra året som jag senast ritade något i
Art Rage, galet är det... men förhoppningsvis skall det återlivas.

Han har kallat mig för (Kiss)björn,
Å backat över mig,
Också så har han raggat, på min mamma !

No comments: