Sunday, January 17, 2010

Vad Behöver Man INTE En Gasmask Till...?

Enda sedan jag var på Kvibergs Överskottslager så har jag fått (enligt mig) den korkade fråga, Vad skall man ha en gasmask till ? Ställer man en korkad fråga, får man ett korkat svar tillbaka, det enda jag kan naturligtvis svara på detta är ju; Vad skall man inte ha en gasmask till ?

Jag fyndade en hel del och skall nog ta mig dit igen någon gång för att se om det inte finns mer roligt att plocka. Var där en ganska god stund men vill ta mig lite längre tid att gå igenom allt som fanns, nu var Sidi nämligen med och han kändes lite smått otålig medan jag gick där och var smått överlycklig över all militärutstyrsel. Blev ju nästan lite kåt, så kom gasmaskerna !

Här fanns det två typer av gasmasker en från Finland, M61 (Second Type) som gjordes på 60-talet och en från forna Sovjet som jag tror är från 70-talet vid namn GP5.

Men jag har aldrig riktigt varit en fan av gasmasker där filtret sitter där fram, jag menar det är ju inte de som är snygga och häftiga. Eller åtminstone inte de flesta, kanske några som har slang men jag har svårt för de också. Helst skall filtret sitta på sitta på sidan som det gör på den finska gasmasken som nu är i min ägo. Allt för ynka 179 kronor, vilket fynd !






Det är ju något med gasm
asker som gör att man blir, alldeles till sig !

- It's that tingeling sensation...

1 comment:

Anonymous said...

Häftiga bilder!

GP5:an är en klassiker inom sovjetiska gasmasker. Finns GP7 mm här:

Gasmasker hos Röda Stjärnans Militaria och Airsoft