Thursday, September 11, 2008

Moralistiska Idioter...

När skall det sluta ? När skall folk bli vettiga människor som får moralpanik och börjar beskylla allt som är nytt och som de själva inte förstår sig på för att ont som sker här i världen ? Anledningen till detta inlägg är bilderna på de stackars två barn som blev (som jag förstått det) brutalt mördade i Arboga, ni vet säkert vilka det handlar om. Hur som helst så är det så att TV4 för någon dag sedan uppmärksammade svenska folket om att bilder från obduktionen på dessa barn låg uppe på The Piratebay.

Först måste man konstatera ett par saker innan man gör något annat:
Måste bara göra ett litet inlägg mitt i här då jag precis fått reda på att inte själva bilderna som bara lagts upp utan förundersökningsprotokollet i sin helhet som offentligjordes av Värmlands Tingsrätt som har lagts upp och där då ibland bilderna från obduktionen på de två barnen. Det var ju naturligtvis efter att den så kallade gammelmedia gottat ner sig och slått på stort att Piratebay lagt ut bilderna från förundersökningen. Som jag även förstått det så innan detta var det tydligen bara 100-tal visningar på saken i helhet och efter att TV4 gått ut med det hela så började anstormningen.

Jag skulle kunna tänka mig att förundersökningen lades upp för att folk skulle kunna få ta del av den och det var nog inte i syfte att få gotta ner sig i brutala bilder men eftersom även bilderna var del i förundersökningen. Som jag förstår det så är det väl åklagaren i detta fall som haft möjligheten att säkerhetsklassa bilderna men inte gjort detta. Så den man verkligen borde peka finger på är åklagaren och ingen annan då man som svensk medborgare har en rättighet att kunna ta del av förundersökningar.

- Don't shoot the messenger.

0. Länk till vad ansvariga på TPB har att säga, http://thepiratebay.org/censur.php.

1. Det är Inte TPB som lagt ut bilderna som TV4 påstått.

2. Förundersökningen lades upp i sin helhet och torrenten hade laddats ner av ca 100 personer,
efter gammelmedias rapportering var den siffran istället omkring 20.000 personer.

3. Åklagaren är den person som haft möjlighet att säkerhetsklassa bilderna men inte gjort detta.

4. Skall Posten få skit för att någon skickar olagliga saker genom deras system ? Dessutom handlar detta inte om något olagligt. Visst skall det påpekas att det kanske är okänsligt och att de borde ha lite moral i kroppen och ta bort bilderna men detta kommer och förblir bara om principer och inget annat, anser åtminstone jag. Visst, jag har inte sett bilderna och jag kanske hade reagerat annorlunda om det varit mina barn och antagligen bett de ta bort bilderna men felet ligger fortfarande inte hos Piratebay, vi gick in i en ny era för allt för länge sedan och folk verkar ha missat de. Börjar man ge efter nu och sätter in lagar gentemot detta så är frågan vart det tar hän sen. Det kommer bara bli börjat på en moralpanik som kommer sprida sig som en jävla löpeld och snart kommer staten förbjuda porr på internet för alla och 20 minuter senare efter att spärren sats in så knäcker det ofödda foster som om 3 månader kommer att bli Alicia statens övergrepp på svenska medborgare. Jag förstår varför folk vill att Piratebay skall göra det rätta och ta bort bilderna men gör det de så kommer jag göra torrenten tillgänlig i sin helhet, det är viktigt att påpeka att jag är ute efter att lägga upp bilderna för att folk skall kunna gotta sig i det utan för att detta är bara ren och skär princip och utövande av min rättighet som en svensk medborgare och jag tänker utnyttja den till fullo.

Dels för att snart har jag inga rättigheter kvar samt av ren princip sak, har jag rätt till något så måste jag även kunna få ta del av det. Visst man kan många gånger se till att bara för att man kan så behöver man inte men i detta fall blir det så att jag utövar min rättighet för att göra ett politisk ställningstagande gentemot den politik som förs här i sverige, gentemot den moralpanik som finns. Jag kan inte låta mina rättigheter tyna bort framför mina ögon utan att göra något åt saken. Jag måste säga att jag redan nu mår lite illa av ens tanken att möjliggöra protokollet i sin helhet, även om jag inte ens sett bilderna men det handlar inte om det även om själva saken har blossat upp om det, detta handlar bara om principer och rättigheter och inget annat.

Jag kommer då ta ett enormt ansvar för det jag lägger upp men det hade aldrig blivit någon fråga om inte åklagare valt att möjliggöra dessa bilder med resten av förundersökningen, lite ironiskt då att man kanske borde ifråga sätt om inte denna person borde haft ""självcencur"" när man själv då kanske blir ifrågasatt om precis samma saker fast det handlar dock inte riktigt om samma sak. Åklagaren kanske behövde ställa sig den frågan om det var i allmänhetens intresse att dessa bilder skulle tillgänliga eller inte, kanske ansåg att de var i allmänhetens intresse trots allt. Det kommer bara bli ett moment 22 på något sätt känner jag ifall man då anser att inte bara ansvaret slutar här.

5. Bottom Line, Piratbukten bär inget ansvar, skall man skylla på någon är det Åklagaren, TV4 (ink. all anna gammelmedia) och om möjligt personen som bara utövade sin medborgerliga rätt. Kommer nu förundersökingen försvinna från bukten, vilket jag tvivlar på så kommer jag tillgängliggöra på något sätt och varför har jag redan svarat på i ovanstående.

5½. Efter en lite snabb diskussion med min gode vän så inser jag nog att man skall nog inte lägga all vikt på Åklagaren trots allt för det är gammelmedias fel som gottar sig och vältar i allt som säljer löpsedlar som gör att detta överhuvudtaget uppmärksammades. Varför finns det ingen
"självcencur" när det gäller hur jävla sjukt de har bevaka "Arboga-morden". Jag hoppas och tror att ""motivet"" med att lägga upp förundersökningen var för att folk lättare skulle kunna komma åt den, inget annat. Sjävlklart ser då gammelmedia en chans i att sälja ett lösnummer eller två, vad kan sälja mer än det skandalomsusade Piratebay som "lägger upp bilder" barnen från deras vår & sommarhit, Arboga-Morden ? Det är gammelmedia som gottat ner sig och grävt i skit för att hitta "nyheter" istället för att göra sitt jobb.

No comments: