Tuesday, May 24, 2011

2 Veckors Sjukskrivning...

Nä men det är ball... var uppe hos idioternaCapio vårdcentral i Vallhamra och fick träffa läkaren jag träffade senast när jag ville ha en remiss till en psykolog. Fick ju veta i förra veckan att jag skulle få vänta "ett par månader", nu så var det så jävla tydligt att han ville inte ha mig där och ville bli av med mig så snabbt som möjligt, han sket fullständigt i hur jag mådde och var bara mån om att gå vidare till nästa patient. Han gick på besöket innan och hur jag mådde där och gav mig två veckors sjukskrivning, eftersom det var ett tag sedan jag var sjukskriven sist (då jag blev sjukskriven en månad i taget) så var jag inte säker på hur allt fungerar och sen dess har ju det hänt lite också så jag frågade vad jag skulle göra om jag fortfarande mådde dåligt efter två veckor.

De hade han svar på, vila upp mig lite nu, ut och få frisk luft, springa lite, sen jobba kanske lite och sen är det ju semester. Hur fan vet han när jag har semester ?! Jag skulle lika väl kunna ha semester i september som om 2 dagar, det var dessutom inget svar på min fråga. Han försökte hela tiden, enda sedan millisekunden han lämnat över mitt sjukintyg, att gå från rummet. Fick svar att jag var tvungen att boka ny tid osv. vilket jag antog och var ganska införstådd med men det var liksom inget tecken på att överhuvudtaget bry sig om mitt mående för fem öre. Dessutom verkade han hinta att jag har varit på så många olika ställen för mina psykiska problem, hur skall de då veta att detta kommer att hjälpa. Jag gick till ungdomsmottagningen i Lerum i nästan 5½ år var eller varannan vecka, med vissa uppehåll och för att sedan slussas över till vuxenpsyk på grund av min ålder där jag träffade någon 1 eller 2 gånger för att meningen var att jag skulle få komma till någon i Angered eftersom jag bott där sedan hösten 2007 (detta var i sommras). Sedan fick jag träffa en i Angred men det funkade inte alls och sen i våras har jag inte pratat med någon och egentligen inte haft en ordentlig kontakt på över ett år. Jävla idiot...

Ringde vårdcentralen här i Partille och de hade också tydligen långa väntetider samt att jag var då tvungen att träffa en läkare där och så han kunde skriva en remiss. Ringde sedan Lerum och då hade de inte telefontid så imorgon mellan 08.30-09.30 kunde jag ringa, sedan ringde jag till Gamlestan istället och då var hon som skötte tidsbokningar inte där och kom tillbaka kl. 13.00 så jag skall försöka ringa om en halvtimme. Förhoppningsvis så kan jag få någon tid snart för det har gått lite väl över tiden nu känner jag.

Anledning till allt detta är väl att jag mer eller mindre fick ett nervöst sammanbrott eller vafan man skall kalla det för igår och fick väl inse att jag nog behöver ta en paus för att försöka styra upp mitt huvud lite. Jag är dock fullt övertygad om att jag fortfarande behövt ha jobbat, kanske inte så mycket övertid och att jag skulle taggat ner och skitit i hemmet ett tag osv. osv. men lätt att vara efterklok. Asså utan jobb så skulle jag gå under förr eller senare, jag fixar inte bara att "sitta hemma", det var sjukt jobbigt senast och kommer väl knappast bli bättre nu men får se. Förhoppningsvis kan man gå tillbaka ganska snart för jag vill ju jobba men man måste också klara av det, även om man fixar jobbet så kanske man mår dåligt efteråt och då spelar det ju inget roll hur bra man än är på jobbet om man ständigt mår dåligt runtomkring. Slutligen kraschar man på jobbet också, vilket inte är jätte roligt, det har ju hänt förr...

Nu skall jag bara försöka intala mig själv att detta inte är ett nederlag. Att jag sjukskrivs... det känns ju som ett personligt nederlag och en besvikelse att jag hamnat där igen. Jag hade väl någonstans lovat mig själv att inte gå in i väggen igen, vilket är väl bra på ett sätt men kanske måste vara lite realistisk också, skit händer. Jag har i alla fall försökt och jag har taggat ner, jag har lyssnat på mig själv och min kropp. Jag har hanterat det bättre än jag skulle gjort för säg 4-5 år sedan, kanske inte fullt så bra som man vill men bättre och det är väl alltid något antar jag.

Så fick jag ringt Gamlestan där blev jag hänvisad till deras rådgivning men de hade telefontider mellan 11.00-12.00 tisdagar och fredagar. Så jag antar att det blir att ringa till Lerum imorgon istället igen. Tacka fan för att man själv orkar åtminstone ta tag i det hela, fattar inte hur folk som inte orkar det skall väntas klara av det. Det är ju inte första gången man inser detta...

No comments: