Sunday, April 12, 2009

Lite Film...

Köpte lite film i veckan:

Goodfellas
- En odödlig klassiker, en maffia film med Joe Pesci blir aldrig dålig. Såg den idag.

The Bird With The Crystal Plumage
- Vad skall man säga ? Dario Argentos debutfilm, får ta och se hela först innan jag gör ett utlåtande, jag och Maria var inte på topp när vi såg den och den var ganska seg. Dock positivt att de faktiskt pratade Italienska (självklart var allt dubbat, som vanligt).

The Stendhal Syndrome - Ytterligare en film av Dario Argento, där hans dotter tydligen spelar huvudrollen. Inte sett denna men tänkte att för 29 kr så kan det vara värt en chansning, han har gjort en hel del bra filmer.


Cat O' Nine Tails
- Har inte heller sett denna film och även denna kostade 29 kr som de två andra Dario Argento filmerna jag köpte.

The Signal - Kändes lite som en halv chansning när jag köpte den, visste att jag gillade den när jag såg den senast men ville minnas att det var något jag störde mig på också. Dock när jag såg den igen hos Maria så finns det bara en sak att konstatera, den är awsome ! snyggt foto, humor, snygga effekter och bara nice...

Silvermannen - Ytterligare en mini-serie av Ulf Malmros, vad skall man säga om denna då ? Den är charmig och ja... mycket mycket udda men jag gillar nog den ändå. Även om man aldrig riktigt får alla svar man vill ha. Den är inte närheten av Rapport Till Himlen men den fångar mitt intresse, jag är lite speciell.

Svenska Stumfilms Klassiker:

Häxan
Terje Vigen
Gösta Berlings Saga
Erotikon
Her Arnes Pengar
Körkarlen

För denna box fick jag betala 399 kr, har letat efter Körkarlen ända sedan jag fick reda på att den skulle släppas på dvd och nu äntligen finns den tillgänlig. Alla sex filmer är ackompanjerad med specialskriven musik av Matti Bye (säger mig ingenting men de faktum att de har musik till sig är underbart). Häxan är en film jag varit sugen på att köpa och se väldigt länge, antagligen från första stund jag hittade Criterionutgåvorna. Såg precis att Det Sjunde Inseglet skall släppas som Criterionutgåva.

Den enda jag äger just nu är Yojimbo men det finns flera filmer jag skulle vilja ha:

Hard Boiled (out of print)
The Killer
(out of print)
The Silence of the Lambs (out of print)
Salò, or the 120 Days of Sodom
Seven Samurai
High and Low
M
Andrei Rublev
Time Bandits
Insomnia
Monty Python’s Life of Brian
Rushmore
Spartacus
The Rock
Häxan
The Royal Tenenbaums
Solaris
Fear and Loathing in Las Vegas
I Am Curious . . . Box set
Videodrome
The Man Who Fell to Earth
Ran
Vampyr

No comments: