Sunday, April 12, 2009

Insikt...

Jag har kommit till en del insikter, vissa som jag inte riktigt kan dela med mig av för att de fortfarande är i ett utvecklingsstadium men en sak som är säker som jag redan insåg förra gången jag rökte vattenpipa är att jag inte längre kan göra det. Min kropp fixar inte det helt enkelt, mycket kanske beror på att jag har varit dålig på att ta mina mediciner (mitt recept har tagit slut och jag borde få det förnyat men har inte riktigt orkat bry mig) för min astma. Hur som helst blir jag tungandad på kvällen efter att jag rökt vattenpipa och det är inte särskilt önskningsvärt så därför har jag blivit tvungen att sluta med det även om jag tycker om det.

Jag har inte allt för bra koll på min ekonomi och konsumerar mer på känsla och gör det jag känner för snarare än att tänka efter om jag verkligen har råd med saker och ting. Vissa månader är bättre än andra...

När jag dricker så finner jag mig ibland lite mer öppen och inte lika kontrollerad som jag annars brukar vara. Det verkligen problemet är väl i detta är inte att jag dricker för att kunna släppa loss utan mer kanske det faktum att jag inte kan släppa loss i andra fall. Därför har jag ännu en gång funderingar på att sluta dricka, jag har verkligen skurit ner de senaste åren i kvanitet och på tillfällen jag dricker men jag känner att det fortfarande inte alla gånger är tillräckligt.

Problemet kanske ligger lite i att jag inte riktigt vågar ta steget till att helt sluta för att jag är rädd att jag skall se det som ett extremt misslyckande och svek ifall jag någonsin igen tar mig ett järn. Jag tar inte så lättvindigt på mina löften, tyvärr verkar det som om jag aldrig någonsin kommer att infria det löfte jag gett min syster om att skaffa mig en Skorpan frisyr då jag i tid och otid rakar av mig håret.

Jag slutade även att äta godis, chips och dricka läsk ett tag. Det gick hyffsat första månanden och sen gick det utför, folk runt omkring en läskar än (inte medvetet) man använder sammanhang och sammankomster som undanflykter för att kunna dricka lite cola, köpa en påse chips eller vad som helst. Slutade mest för att Madde sa att jag inte kunde göra det, hon hade rätt. Vill sluta med detta dels för att det är onyttigt och dels för att jag söker mig till dessa saker för att finna lugn och ro i vissa extrema och stressande situationer. Jag vill bli felfri och bli det nu. Något som är ganska omöjligt och om jag försöker tillräckligt hårt kommer det skita sig något fruktansvärt.

No comments: