Sunday, May 10, 2009

Miss Odell...

Jaha nu har hon äntligen berättat varför hon valde att göra som hon gjorde. Pratar om Anna Odell och hennes verk:

Unknown, Woman 2009-349701


Verket består av tre delar

Den 21 januari i år spelade Anna Odell psyksjuk på Liljeholmsbron och fördes till psykakuten vid S:t Görans sjukhus.

Snart uppstod hetsig debatt och Anna Odell polisanmäldes.

Händelsen spelades in och är en del av Anna Odells examensprojekt från kandidatprogrammet i konst på Konstfack.

Verket som heter ”Okänd, kvinna 2009–349701” består av tre delar och innehåller filmer, ljudinspelningar och textmaterial från verkliga och konstruerade händelser och intervjuer. Konstfacks vårutställning öppnar på tisdag och pågår till den 24 maj.

Anna Odell ställer ut verket i en annan form på Kalmar konst­museum i sommar.

Det har hela tiden fascinerat mig och fått mig att undra vad hennes egentliga skäl till att göra detta och nu har det blivit lite tydligare och jag har fått mer förståelse för hennes verk och huruvida man vill kalla detta för konst eller inte är inte direkt det viktiga känns det som. Det viktiga var kanske mest att belysa den svenska psykvården och väcka en debatt kring den, få folk att ställa frågor och ifrågasätta den.

Du kan läsa mer här på - DN.se, http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/anna-odell-spelade-sig-sjalv-1.862143.

Problemet är att folk är snabba att döma och döma ut saker och ting, även jag och därför kände jag att det var viktigt för min egna del att ta avstånd och vänta och se vad hon hade att säga om det hela och det kändes som om jag gjorde en bra bedömning. Samma sak när tidningar börjar skriva om domar och oftast på förhand så är man redan dömd i folkets ögon oavsett om man är skyldig eller inte vilket kan bli oerhört problematiskt för en om man senare visas vara helt oskyldig.

No comments: