Monday, October 6, 2008

Tonårsrevolt Javisst...

Dagens Nyheter: "Hon gifter sig i protest. Cathrine tänker göra allt som blir lagligt när hon fyller 18 Byta namn, ta banklån och gifta sig – allt på en gång !" - Aftonbladet.se, http://www.aftonbladet.se/wendela/article3466170.ab

Hon gifter sig i protest. Cathrine tänker göra allt som blir lagligt när hon fyller 18. Hon ska byta namn. Supa sig redlös. Och gifta sig med en man hon aldrig har träffat. Cathrine Lislerud har planerat sin 18-årsdag in i minsta detalj.

Allt är en protest. Den unga norskan anser att hon och hennes jämnåriga kamrater är på tok för unga för allt ansvar som kommer med myndighetsdagen. Därför planerar hon att visa på alla missar som kan begås – genom att göra dem på sin egen 18-årsdag den 28 oktober. Banklån, fylleslag och äktenskap inkluderat.

– De flesta som hör talas om mitt projekt tycker att det är ganska bra. Några tycker ju att jag är världens dummaste människa, men jag tror att merparten har en viss förståelse, säger hon till Bergens-avisen.
Har aldrig träffats

På Cathrine Lisleruds Facebook-sida har besökarna kunnat rösta om vad hon ska heta. Alternativen var Bunny Fökk, Snörrbjörg Töffingsen och Speedy Gonzales. Omröstningen, som slutade i går, gjorde att hon i slutet av månaden blir Bunny Fökk, fru Bunny Fökk. Hon ska ju gifta sig också. Även det utannonserades på Facebook.

– Jag har fått några sliskiga meddelanden från 40-åringar, men jag har valt ut en vän på nätet.
Fast jag har aldrig träffat honom i verkligheten.

Giftermålet ska annulleras efter en månad, men det nya namnet får hon dras med längre.
I Norge får man bara byta namn vart tionde år.

– Nu hoppas jag bara att Norges statsminister Jens Stoltenberg lyssnar på mig och ändrar åldersgränsen för de här sakerna, säger hon.

No comments: