Friday, December 11, 2009

Språk...

I förrgår så fick jag en knäpp efter att suttit och läst i tidningen Språk angående grammatik och skrivregler och hon hade suttit och läst i SAG (Svenska Akademins Grammatik) och fick ett sånt sug på att dra till Stadsbiblioteket och låna just den, hittade de även efter ett litet tag men de var väldigt mastiga och i princip bara regler och kändes som om de skulle vara extremt tunglästa. Hittade dock ett par andra böcker:

Grammatik Från Grunden Andersson E; Hallgren & Fallgren, 2 utg. (1994)
Grammatik Med Betydelse (En Introduktion Till Funktionell Grammatik Holmberg) Per, Karlsson Anna-Malin; Hallgren & Falk (2006).
Svenska Skrivregler utgiven av Svenska Språknämnden; Liber AB (2006)
Vartifrån Kom Orden ? Järvetun Stig; Liber AB, 2 utg. (2005)

Har bara hunnit börja i Svenska Skrivregler men den är helt awsome, förklarar hur man skall skriva när det gäller olika saker och hur man förhåller sig till tecken, siffror, tabeller osv. blev helt till mig när jag började läsa. Känns som i skolan så brydde man sig inte särskilt mycket om det och allt kändes ganska ovidkommande och verkligen onödigt. Visst man lärde sig mycket av grundprinciperna men mycket föll bort och jag känner mycket osäkerhet kring många saker som jag känner att jag börjar få svar på genom denna bok.

1 comment:

Noa said...

En rolig och lättläst bok är annars den som kommer från radioprogrammet språk i p1 (p2?).