Wednesday, December 30, 2009

Det Blir Vad Man Gör Det Till...

Jobbet blir vad man gör det till, idag passade jag på att höja spänningen på jobbet en aning. Nu måste jag förklara en del premisser som låg till grund för att något sådant här skulle kunna hända (som tur var det bara material och ingen person kom till skada):

* Vanligtvis brukar man använda den lilla trucken för detta då den är mindre och har en bättre svängradie och mer lätt manöverelig än den stora som är bra mycket större. Det hade blivit något tjall med ena framhjulet så bromsen hade hängt sig på den.

* Vårat lager är ganska litet precis som allt annat där på bygget och kräver att man är en jävla lirare på att köra truck och kunna jobba med små marginaler vilket då underlättar att man har mindre och smidigare truckar, samtidigt som det kan vara bra att ha en som kan lyfta mycket. Har visserligen ytterligare en truck men den är eldriven och kan inte köras utomhus, särskilt inte när det är sån väderlek som det är nu.

* Jag skickade Alex på att påbörja uppgiften men visade sig snart lite för svårt för honom eller rättare sagt, det hade inte blivit gjort idag om jag låtit han sitta kvar i trucken och försökt trixa sig in med ett paket på 5,4 när portöppningen kanske bara är 4,5 eller något i den stilen. Slutade naturligtvis med att jag tröttnade och tog över dels för att få det gjort och för att visa hur det går till.

Paketet På Bilden Är Inte Samma Paket Som Föll I Verkligheten, Det Var Högre Och Längre.

* Jag har lätt för att bli lite kaxig och övermodig när saker och ting flyter på och då kan det hända att man inte tänker på riktigt uppenbara saker.

Nu när vi har allt detta fastställt så kan vi väl börja att berätta vad fan som hände egentligen. Vi skulle plocka upp ett paket med lister och för att göra det så behöver man ta in det i lagret och oftast brukar de vara större än själva portöppningen men detta brukar inte vara några problem då man har en lätt och smidig diesel truck att köra in det med. Man börjar helt enkelt med att försöka styra in trucken och paketet på längden så gått det går och sen så backar man upp och samtidigt jigga in mer av paketet och trucken i lagret, kör fram och gör om samma prosedur tills man har kommit in i lagret. Sen är det bara att föra halva paketet över loftet man har till höger om sig samtidigt som man inte försöker få andra änden att slå i liststället på vänster sida (brukar inte vara några problem om man bara tagit paketet åt rätt håll, d.v.s. den långsmala och lätta sidan av paketet skall peka åt höger). Det är heller inga större problem att ta sig in i lagret, kan bara ta lite olika länge beroende på hur man först kört upp mot portarna och hur man har själva paketet på gafflarna men tar allt från 3-4 minuter till 10 minuter ifall det står mer saker i vägen (piece of cake med andra ord) nu pratar vi alltså ta in paketet och få det på plats.

Det Ser Inte Så Jätte Farligt Ut Men Det Var Ganska Tröttsamt När Det Väl Skedde.

Föreställ dig nu då att du har en truck som är ett par ton tyngre och kanske 1½ meter längre, den har jävligt mycket större
svängradie och det är närmre omöjligt att ta sig in för att du flyttar dig fram eller tillbaka kanske du tar dig 20-30 cm längre in mellan portarna, det blir en hel del fram och tillbaka men så plötsligt kan du bra dra till med ratten en sista gång och så börjar trucken tuffa på in i lagret. Stolt är man för att visat de kunder som hela tiden stått en bit bort och sagt att det där går aldrig. Nu återstår det bara att köra förbi pelletsen, samtidigt som du trixar dig över cellplasten på loftet (inget direkt att tänka på) den tar i och fastnar lite i någon bal cellplast, bara dra till med ratten, höja paketet och köra vidare.

Framme, nu var det bara den enkla sak att vrida paketet 90 grader åt höger så att det står mitt emot liststället och längs med stallagen. Det är nu du kommer på dig själv att du har den stora trucken och att göra detta är mer ett helvete än att komma in i portarna, även om det inte var så svårt, det tog bara lite längre tid än vanligt. Du testar lite snabbt men tänker att du kan lika väl stå kvar med paketet 5 meter upp i luften och ta ner det med eltrucken, det går snabbt, den är smidig och vips är det klart !

Snabbt gick det, ingen tvekan om det... ingen tanke på att kanske lägga gafflarna lite mer åt höger (står mitt emot den stora trucken och har liststället på min högra sida), de verkade vara fullt utskjutna åt sidorna. Det är ju bara att lyfta en liten bit och sen backa bort med den andra trucken, problemt var bara den lilla faktorn av jämnvikt som inte riktigt uppstod på de gafflar jag just höjde för att ta paketet med. Jag kan nu bara titta trött och smått frustrerat hur ett paket på närmare ett tons vikt seglar ner längs med liststället, brakar till och väljer att välta på sånt sätt att den har vänt sig de 90 grader jag behövde för att få det perfekt men oturligt nog i själva liststället.

Jag skulle naturligtvis stannat med den stora trucken så fort jag var inne i lagret, sänkt ner paketet till marknivå och hämtat upp det där med eltrucken. Det är dock alltid jävligt lätt att vara efterklok, som tur var så kom ingen till skada och det är ju ändå det som betyder något i slutändan. Ganska skönt att inte så mycket lister pajade heller med tanke på att det där paketet innehöll kanske lister för 30.000 om inte mer, kan ju säga att just då kände man inte sig så jävla kaxig.

Liten Mer Överskådlig Bild På Det Hela.

No comments: