Saturday, April 9, 2011

Skithusgranskning (1)...

Detta blir mitt första inlägg och förhoppningsvis inte sista inlägg om toaletter, lite konstigt att ägna kanske ett inlägg åt detta men jag tycker det är ett underhållande och intressant ämne. Min tanke bakom detta är att jag så småningom skall bygga upp ett ordentligt register över bra och dåliga toaletter / pissoarer osv. runtomkring i stan. Lite som George i Seinfeld. Får det genomslag så kanske jag går över till videoformat och blir som min stora hjälte, Nash som jag upptäckte igår tackvare Micke.

- Craaftee, Craafteeg Toback smaak, njaaay it's pretty cool, whatever... (1.35)

Självklart måste jag ju börja med att utvärdera mitt egna skithus här hemma. Jag har tagit lite bilder på hur det såg ut innan jag städade och efter och vad det kan göra med en lite renare och fräschare toalett. Som ni kan se här på den första bilden så möts man av ett rött spöke ifrån Packman, det en en lite fluffig matta som är ganska behaglig både för ögat och för fossingarna. Även om det är värmeslingor i golvet så blir det en varmare känsla att traska in här, särskilt på natten när man kanske är lite kall om fossingarna. Förstorar ni bilder så ser man att det inte är jätte rent och det ligger lite smuts och skräpar, inte jätte mycket men ändå tillräckligt för att göra ditt besök lite mindre inbjudande. Detta är liksom det första du möts av, du kanske lägger mer märket till utformningen första gången du går in i rummet eftersom det är så pass långsmalt men annars måste jag säga att ens ögon dras ner till mattan och då även det lite smått sketna golvet. Det är viktigt med ett riktigt bra första intryck.



Nästa man kanske lägger märket till är att toarullshållaren är tom och snart behöver fyllas på, dessutom ligger det en bit papper på golvet och det ser liksom inte alls inbjudande ut, även om man ser att det finns bra mycket papper på rullen som gott och väl kommer räcka till även det värsta toalettbesök så känns det inte tryggt. Redan nu börjar rumpan fundera på vad det är för idioter som inte håller sig uppdaterade med toalettpapperssituationen, det bör alltid finnas toalettpapper hemma och tillgängligt. Skulle detta varit vid ett festtillfälle så hade det varit oroväckande jag menar vafan om detta är enda rullen så är det riktigt riktigt illa. Man måste tänka som scouterna i dessa lägen, alltid redo. Annars kan det fan bokstavligt talat skita sig rejält.

Nog om detta vidare till själva toaletten, denna gäller alltid att hålla ren och som ni kanske kan se så är den i hyffsad god vigör. Visst har den sett bättre dagar men det är inga bajsränder i skiten i alla fall, fan det värsta jag vet är att se. Mer ofräscht kan det ju inte bli. Fattar inte folk som skiter och sen låter det vara, oavsett om man är på en toa på Mc Donalds eller hemma hos sig själv så bör man göra rent efter sig.

Det som stör mig med min toalett är att oavsett hur mycket jag städar den så ser den skiten ut längst ner under vattnet. Det ser ut som det inte är städat ordentligt, kanske har något med vattnet här i Partille för samma sak är det på jobbet. Det ser liksom lite grummet ut eller hur man skall förklara det.

Sen är det själva toasitsen i sig. Man ser lite bättre på nästkommande bild men den har knoppar på själva sitsen så att den kommer upp en bit ovanför själva toaletten, vilket gör att det blir en glipa mellan toaletten och sitsen och är man en person som har en snopp som jag har så kan detta göra att det tillstöter problem när man kissar. Ja jag sitter ner även när jag bara gör nummer ett, det är bekvämare och man slipper städa så mycket efter sig, särskilt ifall man druckit.

Asså ibland så är det så att man inte riktigt har full kontr
oll över sin kropp, man är nyvaken och har ett gott morgonstånd och man tänker inte riktigt, även om nu man har den nedåtriktad så kan det vara så att man träffar den övre ringen på själva toaletten och eftersom man är allt för angelägen om att få ur sig kisset så blir det ett väldigt tryck och det stänker upp lite och letar sig då mellan toaletten och sittringen just för att den är upphöjd och vips har du kissat på dina kallingar för att du inte har en sits som sluter tätt. Detta är något som man inte vill uppleva fyra på morgonen.

Det sista som jag stör mig på toaletten är att den har en tende
ns att hänga sig ibland, man spolar, den fyller upp tanken igen och sen rinner det över för att den är full och den fortsätter att spola. Detta har jag lyckats lösa med att smälla till locket ovan tanken och så slutar det men ändå... det låter. Nu får ni ursäkta mig att jag inte var tillräckligt eftertänksam och inte tog fullgoda bilder som visade mitt toalettlektyr eller mitt handfat. För jag har faktiskt mer med åren uppskattat att ha något att läsa meda man krämar på muggen. Det är liksom bara något för att skingra tankarna kring hela bajsprocessen, man slappnar av och vips efter att man bara hunnit glo på en eller två rutor i seriestrippen som man läst för 100:e gången så är man klar. Nästan så att man blir lite förbannad för att då har man inte riktigt någon anledning att sitta där och häcka, det är bara att torka sig, tvätta händerna och gå.

Det mesta som ligger i plastlådan där är just serietidningar, typ Larson och dylikt. Finns även lite Allt Om Historia eller vad de heter olika tidningarna kan heta men även så har det börjat smyga in Veckorevyn som verkligen inte är mina, man får ju skämmas när man har över folk och de går in för att ta sig en liten 5-minutare. Det är väl bra att det finns lite blandning men vafan, kom igen, Veckorevyn...? Jaja hur som så kan det vara bra att ha några tidningar av varierande material för ens besökande att bläddra igenom medan de är där.

En liten sidnotering, jag har suttit och skrivit på det här inlägget i över en timme och jag är fortfarande inte klar.

Ni får se det som en introduktion i toalettens värld. Något annat som är oerhört viktigt är ju just själva toapappret, detta är ju en omstridd fråga, vad man skall ha för toapapper. Jag själv föredrar de lite billigare toapapperna, dels för att de är just billigare men också för att de dyra brukar vara så jävla mjuka och man får sitta och torka sig i timtal för att man skall bli ren. Nä man skall fan veta att man varit på toaletten och syndat. Det är fan ingen jävla bal röven skall på och du behöver klä upp den och vira in den i något jävla silkestyg, nä du skall torka dig i röven och du behöver bli ren ! Du vill liksom inte ha något jävla toapapper som löses upp av bajset och blir ett med bajset, nä du vill fan ha något som stråskyddsmyndigheten varnar om skulle vara 25 gånger värre än Tjernobyl om de bara släpptes lös.

Jag föredrar typ att köpa ICAs egna eller liknande och inte någon jävla lambi eller någon annan skit. Nog om detta, det sista jag skall ta upp är väl handfatet, det är också viktigt att det ser trevligt ut för det är en av de sista saker du ser innan du går därifrån.

Funderar på om det är för rörigt på handfatet eller om det funkar, en sak vet jag är att det inte är slätt utan lutar lite hela tiden vilket gör det svårt att ha saker och få de att ligga still men det är väl bara ett mindre I-Landsproblem. Som ni säkert ser så har jag städat av golvet lite och mattan ligger mer vid ingången. Jag har även omorganiserat i lådan och slängt fram lite olika val som förhoppningsvis duger åt de flesta. Veckorevyn ligger längre ner så ifall man vill ha de så får man fan ta och gräva lite. Har även sett till att fylla på med toarullar. Nu går det visserligen att sätta på en rulle till på pinnen men då sticker den inte upp ovan själva rullen och det ser fan överfullt ut och det störde mig så jag väljer att ha två rullar.

Det var väl typ allt antar jag. Vet inte riktigt om jag skall betygsätta den eller inte men en sak är säker i all fall att den är bra mycket trevligare nu än den var innan jag städade den.

Renlighet: 6 / 10 - Den skulle kunna gå upp ett, två kanske 3 snäpp till om jag verkligen tog och städade den, handfatet, golvet och resten av badrummet. För att få en fullpoängare skulle jag nog behöva byta ut både toan och handfatet tror jag. Jag tycker den ändå känns ganska fräsch. Det som gör att den inte får en 7:a är att den jävla toasitsen gör det hela till ett mer orent ställe i mitt huvud.

Utforming: 5 / 10 - Det skulle kunna gå att flytta handfatet ytterligare typ 20-30 cm från toaletten. Kaklet skulle kunna bytas, målas om eller få någon slags uppfräschning av något slag. Stör mig en hel del på den blåa tonen. Det som antagligen stör mig mest är toasitsen som jag faktiskt kan göra något åt men varit för lat för att fixa, även toalettrullshållaren skulle jag vilja byta, kanske till något som oljad ek. Det är mindre detaljer men skulle nog överväga att gå upp till en 6:a då i alla fall.

Bajsvänlig: 7 / 10 - Asså eftersom det ändå är i ens hem så gör den faktorn att det är bajsvänligt i sig men även lektyren och inredningen gör en hel del, det känns ganska hemtrevligt och mysigt samt att det är ganska städat. Det som drar ner det är att det är lite lyhört, inte så mycket men lite. Jag stör mig mest på att jag hör grannarna håller på och pysslar med vad de än nu gör, har nämligen en lufttrumma strax ovan toaletten. Skiter ganska mycket i hur det låter ut men ibland så skulle man vilja ha ett helt ljudisolerat fortress of solitude men det hade kanske varit för mycket att begära.

Kissvänlighet: 4 / 10 - Det som gör att betyget är så pass dåligt är ju just för den jävla toasitsen, det är typ det enda. Sen att det kanske låter en del ut, man kan ju höra det porla på ganska bra ibland, inte för att jag direkt bryr mig. Oavsett om jag är på insidan eller utanför, det är mer för andra som jag tänker på detta. Annars finns det väl inte så mycket att säga, har du en ordentlig stråle och kan sikta bra så kan du ju fan stå och luta ryggen mot väggen (mitt emot) och fortfarande ha en chans att få det mesta i toan.

Detta var väl allt, har ni några tankar eller åsikter kring mina recension punkter så säg till, annars så tackar jag för att ni orkat läsa skiten. Det tog mig ungefär två timmar att skriva den här recensionen så jag hoppas fan ni fått något utav det.

No comments: