Sunday, January 23, 2011

Vad Händer Nästa Helg...?

Ännu en intressant helgmorgon i härlig Byggmaxanda.

Jag kommer till jobbet runt halv och vi öppnar 09:45, vanligtvis brukar Simon vara där före mig då hans buss går lite halvtidigt, jaja han kanske är någon minut sen och kommer med nästa. Inget mer med det, han dyker upp. Byter om, stämplar in och har mig, nu är klockan ca 09:40 och jag har redan försökt ringa Simon men mobilen verkar avstängd. Jag har inget annat val än att ringa chefen, be han komma ner för så vitt jag vet så kan likaväl Simon fortfarande ligga och sussa sött i sin säng.

Jag tar och räknar lite pengar under tiden, vi skall öppna om en kvart och jag behöver ha saker och ting redo utifall ingen dyker upp. Kunder brukar inte direkt tycka om att stå och vänta. Testar att ringa Simon igen efter jag är klar med räkningen men precis när jag skall ringa ser jag två missade samtal från något nummer jag inte har, jag hoppas innerligt att det är Simon och att han är påväg. Det visar sig vara hans flickvän och hon hade släppt av honom för ca 5 minuter sedan men något stämmer inte, han har inte kommit och sagt hej eller något. Visst han kanske är och byter om, men ändå...

Det går någon minut och under tiden har jag ringt Micke och förklarat att han inte behöver komma trots allt. Jag börjar bege mig mot personalingången för att se vart fan Simon håller hus, dörren in till butiken stänger jag inte och väl ute i varmlagret och en bit ifrån dörren så hör jag något. Det låter som radion, jag lyssnar lite, det mesta man hör är bruset från centralfläktarna men det är något mer. Vad annars om inte radion ? Fan jag hör ganska bra ändå.

När jag väl börjar komma närmare personaligången hör jag något helt annat, "LG, hjääääälp, LG, hjääääälp" Det låter ganska mjäkigt och det kommer utifrån vid dörren vi går in via när vi skall öppna. Fan har han gjort nu ? Glömt nycklarna och står och larvar sig där ute eller vad ?

Jag närmar mig dörren men ser inget förens jag kommer precis framför den, där utanför ligger stackarn. Öppnar dörren och möts av en Simon på backen som säger att han brutit foten och att jag måste ringa ambulansen. Det visar sig att han bara varit ca 5 minuter sen och skyndat sig lite för att han var sen och behövde gå på toa, exakt hur länge han legat där ut vet jag inte men inte helt omöjligt att han legat där i typ 10-15 min. Inte så jävligt roligt med tanke på att precis brutit benet och ligger och har massor av ont.

Jag hämtade min jacka för att ge han lite stöd till huvudet, sprang och öppnade infartsgrinden och utfartsgrinden. Kunde kanske lämnat den med tanke på att det stod kunder utanför och jag bara mest behövde invänta ambulansen, de hade säkert förstått. Tänkte väl inte riktigt till och såg till att butiken var öppen, istället för att se till Simon ordentligt. Gick mellan butiken och Simon för att kolla till honom och se ifall det var något jag kunde göra. Förklarade för kunderna vad som hänt och som tur var hade de förståelse.

Ambulansen kom så småning om och väl framme så tog de väl hand om honom, drog hans fot tillrätta som inte riktigt låg som den skulle. Han morsa ringde i samma stund så jag gick bort en bit utifall han skulle ge ifrån sig ordentliga skrik och sen kände jag väl inte heller för att stå och titta på de dra den tillrätta. Känner mig lite mjäkig för att inte kunna mäkta med. Det är inte direkt så att det var jag som låg där. Jag har brutit tillräckligt med ben. Han skulle tydligt opereras för en liten stund sedan så jag hoppas att det så smort det bara kan och att han kommer tillbaka snart till jobbet. Jävla smitare, allt bara för att slippa jobba, han skall dessutom flytta om en vecka.

Ringde farsan på dagen för att se om han kanske skulle röra sig till jobbet snart, för jag lånade
Simon min jobbtelefon och tänkt att han kanske behövde en laddare och eftersom pappa kör förbi Mölndal på vägen till jobbet tänkte jag att han kanske kunde svänga inom med den. Han var ledig men han och mamma hade tydligen inget bättre för sig så det var snälla nog att åka dit med den, en cola, en bit choklad och lite tidningar. Hade ju naturligtvis tagit mig dit efter jobbet men de erbjöd sig så ah...

Känns lite illa att jag kanske inte åkte dit efter jobbet men han lär ju vara kvar imorgon också så får väl försöka ta mig dit då istället. Måste ju se hur det går med stackarn och håna honom lite för att försöka smita från alla hans jävla jobb. Fan alltid skall det vara något med honom, är det inte ett brutet ben är det lunginflammation eller något annat. Så jag antar att Simon har tagit över facklan och det är han och inte Sidi som är mannen av glas. Min fråga är ju bara vafan som kommer hända nästa helg jag jobbar. Hittils har jag varit med om 3 vattenläckor, två i december i Partille och ett benbrott. Det kanske är den där tankbilen som kunde komma åkandes som kommer då, fan va glada vi kommer vara över den överdimensionerade balken och dess stolpar då. Kanske hela skiten brinner ner så vi kan bygga upp ett nytt som är lite bättre planerat eller ännu bättre, ett större och på en annan plats ?

No comments: