Monday, September 27, 2010

Svensk Sjuk(vård)...

Jävla byråkrati... fan vad jag blir förbannad, jag orkar som tur är och kan väl skrammla ihop några rader men vafan händer med de som inte orkar ? De som redan mår skit, de som faller mellan stolarna ? Hur klarar de av det ? Jag började gå hos ungdomsmottagningen igen i våras för att förhoppningsvis kunna komma fram till en del av mina problem och de har varit hur grymma som helst och sen när jag väl skulle flyttas för att jag började närma mig 25 så började problemen på riktigt. Först tog det ett litet tag innan jag hörde något från vuxenpsyk i Lerum och det är ganska lugnt, jag klarar mig för det mesta men men, hon jag träffade där var jätte bra och snäll och skulle ta upp mig och få mig remitterad Angered mest för att jag bor här.

Det var nu det verkligen började gå utför, det tog sin lilla tid, visst kunde jag ha gjort efterfrågningar men jag hade inte orken, jag bara lät tiden ticka på, tillslut fick jag en kallelse till min vårdcentral, det var en månad framåt... Jag blev konfunderad och tänkte att det kanske var en check up eller dylikt, hade väl mina aningar om att det kanske handlade om min remiss men jag var inte säker. När jag väl kommer dit får jag träffa en läkare som ställer lite frågor om hur jag mår, först då inser jag att han undrar om mitt psykiska mående. Jag får en litet informationsblad om Angereds Närsjukhus och han ringar in Psykiatrisk Öppenvård och säger att jag skall ringa dem och att de löser det.

När jag väl orkar ta mig så långt att jag letar upp pappret idag och ringer får jag till svar att de behöver en remiss från antingen, min läkare jag träffade i 5 min på min vårdcentral eller från någon på vuxenpsyk eller ungdomsmottagningen (antar jag). Jag kan även skicka in en egenremiss där jag förklarar vad jag söker för, visst kan jag väl göra det men jag har lite svårt för att få ner saker på papper eller få det utövat i ord bara så där. Visst kan jag göra det, kommer att göra det och klarar av det hela på något sätt men vad skulle hänt med någon som inte mått så bra som jag gör ? Hade de varit mer försiktiga, eller hade personen bara hamnat i skiten ?

No comments: