Thursday, September 16, 2010

...#

Var precis hos läkaren, hade fått hem ett brev för ungefär en månad sedan om att jag hade fått en läkartid, jag hade mina aningar om att detta kunde ha med min remiss att göra som vuxenpsyk skickat men orkade varken ringa dem, eller dit jag skulle idag för att kolla detta. Något jag borde gjort för då kunde jag besparat mig själv en jävla massa hassle. Hur som helst så fick jag prata lite kort med en läkare där och först och främst är inte jag den mest öppna människan av mig och kan prata av mig och berätta om mitt mående bara så där samt att han inte talar flytande svenska. Det var ett kort samtal dels på grund av dessa två faktorer, det känns bara som väldigt viktigt att särskilt inom vård att man kan få prata med någon som pratar ens modersmål flytande, sen om det är svenska, albanska, portugisiska eller något annat så skulle man vinna väldigt mycket på det. Nu förstår jag att det inte är fullt möjligt att genomföra men desto mer man kan språket desto tydligare kan man förklara sig och måla upp det man vill ha sagt för den andra personen annars kan det lätt bli stolpigt och opersonligt även om personen i sig är en riktig medmänniska. Har fortfarande inte direkt haft några aggressionsproblem som jag hade för ett tag sedan och det är ju skönt men är fortfarande rädd att de kanske skall dyka upp igen alternativt att de har gått och lagt sig någon annanstans och uppträder under ett annat namn.

No comments: