Thursday, October 7, 2010

101 Skräckfilmer Du Måste Se Innan Du Dör...

Jag hittade en go bok för ett par dagar sedan, 101 Skräckfilmer Du Måste Se Innan Du Dör och den har verkligen med en massa goingar och klassiker så den kändes som en ganska seriös bok med personer som vet vad de snackar om. Det kan ju vara en go bok att bläddra igenom när man har tråkigt och vill ha förslag om vad för filmer man vill se. Satt och tittade igenom webben för att hitta bild på boken och kom över en hel drös av böcker med samma tema som orginalet, 1001 filmer du måste se innan du dör har:

Några som verkar mer värda än andra måste jag säga...

101 Gangsterfilmer Du Måste Se Innan Du Dör
101 Sci-fi filmer Du Måste Se Innan Du Dör

101 Action Movies You Must See Before You Die



Före 1920:

Doktor Caligari (Das Cabinet des Dr. Caligari), Tyskland (1919) - Sett, såg den under min tid på filmvetenskapen,

riktigt grym ! Tyvärr somnade jag stundtals (sköna biostolar), lätt värd att se fler gånger.

1920-Talet:


Der Golem (Der Golem Wie Er In Die Welt Kam), Tyskland (1920)
Nosferatu (Nosferatu Eine Symphonie Des Grauens), Tyskland (1922)
Häxan / Heksen, Sverige / Danmark (1922) - Äger men fortfarnade inte sett.
Fantomen På Stora Operan (The Phantom Of The Opera), USA (1925)

1930-Talet:

Mysteriet Dracula (Dracula), USA (1931)
M, Tyskland (1931)
Frankenstein, USA (1931)
Dr. Jekyll Och Mr. Hyde (Dr. Jekyll And Mr. Hyde), USA (1931)
Freaks, USA (1932)
Vampyr (Vampyr - Der Traum des Allan Grey), Frankrike / Tyskland (1932)
Vit Vålnad (White Zombie), USA (1932)
Överraskade Av Natten (The Old Dark House), USA (1932)
Island Of Lots Souls, USA (1932)
King Kong, USA (1933)
Den Svarta Katten (The Black Cat), USA (1934)
Frankensteins Brud (The Bride Of Frankenstein), USA (1935)

1940-Talet:


Varulven (The Wolf Man), USA (1941)


1960-Talet:


Psycho, USA (1960) - Sett och äger, detta är ju utan tvekan en av de bästa skräckfilmer som gjorts.

Anthony Perkins är sjukt äcklig i denna film. En film man måste bara se !
Fåglarna (The Birds), USA (1963) - Sett, länge sedan dock...
Rosemarys Baby (Rosemary's Baby), USA - Sett, även denna var det ett tag sedan jag såg.
Night Of The Living Dead, USA (1968) - Sätt och äger, en av de bästa zombiefilmerna någonsin !


1970-Talet:

Motorsågsmassakern (The Texas Chainsaw Massacre), USA (1973) - Sett och äger,
detta är ju en klassiker som man sent glömmer !
Deep Red (Profondo Rosso), Italien (1975) - Sett och äger, en fin fin Giallo...
Hajen (Jaws), USA (1975) - Sett, ja vad skall man säga ? A motherfucking shark ate me !
Omen (The Omen), Storbritannien / USA (1976) - Sett, Damien !
Carrie, USA (1976) - Sett, burn baby, burn...
Flykten Från Helvetet (Suspiria), Italien (1977) - Sett, Schysst musik och intro,
resten är inte för mig men skall ge den en chans till någon dag.
Dawn Of The Dead, USA (1978) - Sett och äger, ytterligare en klassiker ibland zombiefilmer.
Alla Helgons Blodiga Natt (Halloween) USA (1978) - Sett och äger, slasherfilmerär ju bara så bra !

1980-Talet:

Cannibal Holocaust, Italien (1980) - Sett och äger, utan tvekan den bästa kannibalfilm som denna värld någonsin skådat.
Så rå och så brutal, det blir fan inte mycket bättre än så här !
Fredagen Den 13:e (Friday The 13th) USA (1980) - Sett, varför äger jag inte denna film ?
Jag borde skämmas, den har fyra goa uppföljare och en rad skitfilmer efter det.
The Shining, Storbritannien / USA (1980) - Sett och äger, här har man för en gång skull lyckats,
filmatiseringar på Stehpen Kings böcker är inte alltid en lycklig saga.
The Beyond (E Tu Vivrai Nel Terrore - L'aldià), Italien (1981) - Sett och äger,
det är väl inte Fulcis bästa film men funkar väl...

Har inte skrivit upp alla filmer, kom till 40-talet och sen började jag ta bara de filmer jag sett och slutade på 80-talet, återupptar allt när jag orkar. Tanken är väl att försöka se alla filmer och ge en lite bättre recension än de som finns nu. Börjar naturligtvis med de jag inte har sett.

1 comment:

sys said...

Man kanske skulle ta och köpa sig de där böckerna... Eller önska sig dem i julklapp :) Köper ju alltid en bok eller flera till mig själv i julklapp :D