Thursday, September 20, 2012

Svenskans Skönaste Ord, Bokstaven A...

Så, nu har jag satt igång och jag börjar naturligtvis med bokstaven A. Hitintills har jag läst 15 sidor av de 53 sidor som finns med ord som börjar på A. Jag har bara tagit ord som jag tycker låter bra, ord som jag bara tycker har en skön betydelse eller som bara borde användas mer.

Här kommer de första (förklarings uppdatering den 21/9):
Abnorm - onormal, mycket långt ifrån att vara normal, onaturlig, felaktig - (Abnorm ger dig oändliga möjligheter åt alla håll och riktningar. Ta för dig !)
Abortör - person som utför abort (ofta olagligt) - (Detta är ju bara ett tillräckligt bisarrt ord för att inte ta med. Visst man har hört talas om abort men fan inte abortör, min fråga är varför ?)
Abrovinsch - 1. (vardagligt) tillfällig teknisk och ofta listig lösning, 2. skumraskaffär, fiffel, 3. kringgående rörelse, krumelur, krök - (När man jobbar i den branschen jag gör så får man höra om många lösningar och allt som ofta är det en hel del tillfälliga sådana eller för att bara korta ner det så är det en hel del abrovinscher.)
Absurd - helt orimlig; tokig - (Ett bra ord som ger en kraft i ens samtal.)
Acetylsalicylsyra - (kemi) ett smärtstillande ämne som ingår i många värktabletter - (Detta är ett ord som bara ligger så jävla rätt i munnen.)
Ackumulator - 1. (elektroteknik) anordning för lagring av elektrisk energi i en energicell, batteri, 2. (maskinteknik) anordning för lagring av energi hos vätskor och gaser, typiskt i en tank, 3. (elektroteknik) minnesutrymme för lagring av beräkningsresultat i dator eller liknande4. (golf) spelform även känd som skins game och ackis (Skönt ord.)
Adapter - (teknik) anordning som gör det möjligt att anpassa en apparat till en annan apparateller ett eluttag eller liknande, så att dessa kan kopplas samman (alt. anslutas) - (Något jag inte kan klara mig utan.)
Afrikaans - språk som härstammar från nederländska som framförallt talas i Sydafrika och Namibia av (ättlingar till) de europeiska kolonisatörerna. - (Detta är ju ett av de fräckare namnen på ett språk.)
Agorafobi - skräck för öppna platser med mycket folk, t.ex. nöjesparker, köer eller torg
Akvavit - brännvin, kryddat med kummin el. Dill - (För att "fina till det lite", dessutom kan det vara ganska gött ibland.)
A-lagare - (slang) försupen person, oftast hemlös eller person som lever i misär - (Skönt ord.)
Algebra - (matematik) räkning där bokstäver symboliserar tal, med hänsyn till räkneregler - (Vet man hur man skall använda det så kan man ta på bröst utan att vidröra dem.)
Algoritm - (matematik) process bestående av flera steg som utförs efter varandra (ofta upprepas samma steg flera gånger om), ofta i beräkningssyfte - (Ännu ett matematiskt begrepp som ligger rätt i mun.)
Alkoholförgiftning - en form av akut drogförgiftning som kan drabba en individ när denne konsumerar mycket mer etanol än denne klarar att förbränna - (En värdig vinnare bland de saker jag skulle vilja bli förgiftad av.)
Alkoholisthustru - hustru till en alkoholist ? ) - (Tillräckligt absurt ord för att tas med.)

Allemansrätt - oskrivna regler och rättigheter angående beteende i naturen, speciellt förekommande i nordiska länder - (En bra rättighet och ett schysst ord.)
Alltjämt - fortfarande, ännu - (Ett ord som borde användas mer frekvent.)
Allvetare - person som är mångbegåvad, mångkunnig och versatil - (Något som jag skulle vilja vara.)
Aln - ett gammalt längdmått, i Sverige motsvarande 0,593802 meter, medan andra områden hade mycket annorlunda definitioner - (En aln, visst skulle det vara ett ganska onödigt mått att införa men hade varit kul att ha just för uttalets skull.)
Jag hade Agorafobi med men eftersom det troligtvis uttalas agora|fobi så kommer jag inte ta med det då jag "alltid" sagt agro|fobi och det verkar inte vara den enda som tror det stavas så sedan så har jag satt parenteser kring Alkoholisthustru eftersom jag inte hittade en "korrekt" förklaring till det men å andra sidan, vad annars kan det betyda ?

Nu är mitt stora problem hur jag skall göra, om jag skall redan nu göra detta till ett "heat" eller om jag skall samla alla bokstäver på A och sedan låta varje ordpar gå emot varandra, problemet med det är ju då att många "bra ord" skulle försvinna framför kanske vissa som är "kassa". Just nu har jag 19 ord och jag funderar på om man skulle slänga in de i en grupp om 5 ord och ta ut de typ 2-3 bästa och sedan gå där ifrån. Så att jag inte "tappar bort" orden, å andra sidan kan man väl hävda "survival of the fittest", just att hade det ordet varit "tillräckligt bra" så hade det gått vidare. Om någon har förslag på ord som jag borde ha med, oavsett om det börjar på A eller inte så lovar jag att ta upp det och tänka på saken.

Förslagna Ord:

Ask
Blåklint
Champinjon

Kissfitta (Ett ord som jag för första gången hörde yttras av min bror, fantastiskt ord)

No comments: