Sunday, September 2, 2012

Arbeta Med Tandtråd, Ett I-Landsproblem...

(förrgår)Dagens I-Landsproblem: Ibland sker det att man bara helt sonika glömmer av hur man gör saker och ting, mest för det är så pass rutinmässiga att man aldrig behöver "tänka igenom" ens agerande och när man väl gör det så blir det bara att man "övertänker" sakerna och allt blir bara komplicerat. Då kan man ju fråga sig hur svårt är det egentligen att tandtråda ? Inte särskilt, såtillvida du inte heter Lars-Göran.

Grejen är ju att det är inte bara att dra av en bit tråd och sedan hålla i de två ändarna och dra mellan tänderna eller åtminstone är det inte så för mig då jag har tänder som sitter extremt nära varandra så jag får alltid vira tråden ett antal varv runt minst ett finger på varje hand och sedan spänna tråden mellan ett par fingrar för att överhuvudtaget ha en chans att ha kraft nog att hålla kvar i tråden när jag skall forcera den mellan mina tänder.

Nu är det ju så beroende på vilken sida och om det är över eller underkäken man skall arbeta med så måste man hålla tråden mellan olika fingrar för att det skall gå så smidigt som möjligt och det var alltså här det blev kortslutning i min hjärna, jag kunde verkligen bara inte få till hur jag skulle hålla tråden. Jag stod säkert i någon minut och testade olika varianter men allt verkade bara klumpigt, jag fick tillslut bara helt enkelt slänga tråden jag arbetat med, ta fram den lilla behållaren jag har för tandtråd, dra av en ny bit tråd och bara göra om det. Självklart så lyckades jag på första försöket, allt bara för att jag bara tog och började om helt och hållet. Slutade tänka och bara försökte gå på att detta är ren rutin. Fascinerade hur hjärnan fungerar ibland.


No comments: