Monday, September 17, 2012

Nyhetsinslag Eller Reklam...?

Dagens Nyheter:

Är man förvånad...?
Stort utrymme för Apple i svenska medier
När Iphone 5 lanserades förra veckan gav svenska nyhetsmedier Apple redaktionellt utrymme värt nästan 28 miljoner kronor på annonsmarknaden. Huvudkonkurrenten Samsung fick inte ens tiondelen så mycket exponering när deras "Iphoneutmanare" Galaxy S3 presenterades i våras, visar siffror från medieanalysföretaget Retriever.
– Det är en enorm skillnad på dags- och affärspressens intresse för Samsung och Apple när det gäller mobilsläppen. Samsung säljer fler smarta mobiler men hypen kring Apple är så mycket större än bara försäljningssiffror. Lanseringen av en ny Iphone kopplas till och med till en möjlig påverkan av USA:s BNP, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.
Enligt Retriever förekom "Iphone 5" i 926 artiklar av olika storlek och med olika vinklar i svenska redaktionella medier, tryckta och på nätet, förra veckan. När utrymmet i ord räknats och överförts till annonspriser blir värdet 27 599 341 kronor.Det egentliga värdet för publiceringarna är dock flera gånger högre. En allmän tumregel inom pr- och reklambranschen är att en positiv redaktionell text om en produkt är värd 7–8 gånger mer än en annons. För tio år sedan hade så omfattande publiceringar lett till en debatt om textreklam, men någon sådan förs knappast i dag, påpekar Hans Månsson, tidigare chefredaktör på Sydsvenskan och författare till flera böcker om medieetik och textreklam.
– Alla fördämningar verkar ha brustit och framför allt när det gäller teknikprylar verkar det gått helt överstyr. Folk blir ju helt tokiga och blir försäljare i stället för journalister. De här bolagen behöver ju inte ens annonsera särskilt mycket.Enligt Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri, ligger journalistiska avvägningar bakom varje publicering som hans tidning gör.
– Men det är helt klart ett problem. När är en produktlansering reklam och när är det en nyhet? Är det vettigt eller inte att skriva? Alternativet skulle vara att vi inte skriver om några lanseringar alls eftersom det är reklam.
Dn.se, http://www.dn.se/ekonomi/apple-far-gratisreklam-for-miljoner

No comments: