Friday, September 21, 2012

En Förklaring (3)...

Efter att sökt runt lite på nätet så har jag fått reda på varför Ted McCagg ens började med sitt lilla "ordsökeri", anledningen går att läsa nedan:
McCagg got the idea for the project, he told me, while he was sitting in a restaurant.
"I was listening to a few people talking at a table near me (I'm a chronic eavesdropper) about their least favorite words," he explains.
"The requisite 'moist' and 'panties' came up, each met with the collective 'ewwws.'"
It occurred to McCagg how passionately people feel about words -- not only in terms of their hatred for certain words (underpants, slacks), but also in terms of their admiration for others.
- "I started thinking about the words that I loved," McCagg says.
- "Ubiquitous. Kiosk. And yes [your correspondent's personal preference among the choices], Hornswoggle." 
The Atlantic.comhttp://www.theatlantic.com/technology/archive/2012/09/here-it-is-the-best-word-ever/262348/.
Jag har ju inte riktigt bestämt mig för hur jag skall gå tillväga helt fullt ut än men jag tänker plöja igenom A först och sedan se hur mycket jag har och ta det därifrån. Har trots allt bara ca 10 sidor kvar sedan är jag "redan" på B.
Atomvinter - kärnvapenvinter eller atomvinter är den hypotetiska köldperiod som skulle kunna drabba jorden efter ett kärnvapenkrig i större skala. - (Vem skulle inte vilja att "apokalypsen" kommer ?)
Atrapp - ett föremål vars avsikt är att likna ett annat föremål, men utan att ha dess verkliga funktion eller egenskaper. - (Detta fantastiska ord har i sin tur lyckas skapa sådan saker som typ penisatrapp, kan ju inte vara en dålig sak.)
Aubergine - växtart (lat. Solanum melongena) som tillhör familjen potatisväxter - (Växten har ett skönt namn, en underlig färg och form samt har blivit föremål för ett fantastisk barnprogram så måste ju få lite erkännande.)
Auskultant - person som under sin utbildning följer verksamheten (auskulterar) vid en skola, en förvaltning, en institution etc., huvudsakligen genom att vara åhörare, ibland också genom viss tjänstgöring - (Jag vet inte vad det är med ordet men det ligger bara bra i min mun, som mycket annat gör.)
Autonom - (om ett geografiskt område) som har visst självstyre och oberoende från en centralregering - (Detta är också bara ett bra ord, spännande med autonoma stater, som slutligen kan bli självständiga.)
Avkomma - (biologi) produkt av fortplantning, barn, avkomling - (Vadå barn ? Jaha, du menar min avkomma. Behöver jag säga något mer ?)
Ayatolla - shiamuslimsk titel på den högste ledaren - (Jag tänker inte ens förklara detta, det är ju bara ett skönt ord.)
Azerbajdzjan - en stat i sydvästra Asien - (Jag bor i Sverige, jämfört med jag bor i Azerbajdzjan. Vilket låter häftigare ?)

No comments: