Monday, March 1, 2010

Utfrågning & Järnvägsfascination (2)...

Shit, ta ett andetag, lugna ner sig och låta sig komma till eftertanke. Satt imorse som förklarat i tidigare inlägg och tittade på Trafikutskottets Utfrågning till berörda (SJ, Banverket och andra aktörer) angående vinters problem.

Utfrågning om vinterns tågproblem, del 1 - Längd: 1 timme 10 minuter
(Denna video finns tillgänglig t.o.m. 18 feb 2011)


Öppen utfrågning i trafikutskottet om vinterns många tågförseningar och inställda tåg.

Kyla i kombination med snö eller vind har skapat stora problem för tågtrafiken. Trafikstopp, försenade och inställda tåg samt växel- och signalfel har varit vanligt förekommande. Företrädare för Banverket, SJ, Tågoperatörerna och andra intressenter svarar på frågor om vad som görs och vad som mer behöver göras för att förbättra situationen.

Utfrågning om tågförseningar, del 2 - Längd: 1 timme 33 minuter (Denna video finns tillgänglig t.o.m. 18 feb 2011)

Trafikutskottet anordnade en öppen utfrågning om tågtrafikens trafikproblem i vinter. I del 2 medverkar:

Lars Yngström, vice ordförande Branschföreningen Tågoperatörerna, Mats Gustafsson, verkställande direktör Tågkompaniet,
Johnny Nadérus
, ombudsman, SEKO, Facket för Service och Kommunikation

Jag är nästan uppe i varv och ganska upprymd. Detta var oerhört intressant och givande, man fick en bild av vad som verkligen har hänt i vinter och varför det blir som det blir och summan av kardemumman är att våra järnvägar är dåligt underhållna, att det trafikeras för mycket på dem, tågen är bristfälliga och klara inte av dessa väderlekar samt att underhållsplatser för tågen är bristfälliga. Det behövs helt enkelt skjutas in mer pengar till våra järnvägar och de som driver dem samt att styra upp lite bättre och mer raka riktlinjer på vad som skall prioriteras.

Det är bara ta den sak som att våra järnvägsnät i princip utnyttjas till 100% av sin kapacitet men
borde bra utnyttjas till 80% för att kunna fungera fullt ut. Som ett simpelt exempel du har tre punkter, a, b & c, du kan åka från a till b och från a via c för att sen ta sig till b. Nu är det så att både sträckan a - b samt a - c - b är utnyttjade och så raserar en ledning ner på sträckan mellan a - b och den går nu inte att använda, plötsligt blir a - c - b sträckan extremt påfrestad då ytterligare tåg måste åka via här alternativt att man helt sonika väntar tills a - b sträckan öppnar och låter resenärerna vänta (folk blir förbannande hur som helst).

Hade man då bara använt säg 80% av järnvägsnät så hade kanske a - c - b sträckan inte varit nyttjad utan mest stått där och kanske använts bara nattetid av godståg och då hade man i detta läget kunnat dirigera om tåg så att det åtminstone tog sig till b men kanske med en försening på 30 minuter istället för 3-4 timmar. Det är så i alla fall jag fattade det som, att man inte maximerar det nät man har för att kunna i krissituationer och andra utsatta lägen dirigera om tåg på annan rutt för att spara tid och pengar.

No comments: