Wednesday, July 29, 2009

Jag Vill Också Ha En Kommandostav...

Dagens Ord: Kommandostav

Dagens Ordlista:

De ord som jag kände att jag behövde titta upp eftersom jag var lite osäker på vad de hade för innebörd. Tänkte att det kan vara skönt att få en fullständig förståelse vad som skrivs i de böcker jag skrivs dessutom så blir förhoppningsvis min engelska bättre av detta.

Truncheons - batong, kommandostav, påk, klubba

Dissent - ha en annan mening, gå ur statskyrkan
2. avvikelse i åsikter

Leering -
sneglande, lömsk/lysten sidoblick, (tekn.) glasugn
2. snegla, kasta lömska blickar

Scant -
knapp, ringa, snålt tilltagen, sparsam, knapphändig, minimal
2. knappt, sparsamt, knapphändigt, minimalt
3. knappa in på, snåla på, minska, inskränka, skralna (sjö)

Truss -
förstärka, armera, staga, stötta, binda
2. fackverk, taklag, takstol, stötta, konsol (byggn.), bunt, packe, knippa, (tät) klase, rack (sjö)

Scowl -
rynkad panna, bister uppsyn
2. rynka ögonbrynen, se bister ut

Manumit - frige (slav)

Relish -
smak, krydda, aptit
2. smaka

Mincing - tillgjord, trippande

Lilt -
glad visa (melodi), trall, rytm, schvung
2. sjunga (spela, tala) glatt (rytmiskt), tralla, röra sig rytmiskt

Contemptuous - föraktfull

Conjure - trolla fram, besvärja

Wry -
förvriden
2. vika av

Rancor - agg

Shirk -
skolkare
2. smita undan, dra sig undan, smita från, skolka

No comments: