Tuesday, February 22, 2011

Har Du Också Blivit Brutalt Våldtagen I Rektalen Av Swedbank...?

I torsdags var jag ju på Swedbank i Lerum för att avsluta mitt konto där för att jag skapade ett nytt konto i Swedbank i Partille mest för att jag tappade bort mitt bankkort och tänkte det var dags att byta till en bank där jag bor. Hur som så har jag gått och dragit på detta tills i torsdags, jag tänkte att detta skulle vara lätt som en plätt, jag går dit, de flyttar alla mina autogiron osv. till mitt nya konto och allt är klart och betart på en liten stund. Den lilla stunden tar en längre stund än väntat och de kan inte alls flytta mina autogiro eller något, allt jag har som har med ekonomi att göra är ju kopplat till det konto. Räkningar, lön, allt liksom så då frågar jag liksom om jag måste själv kontakta alla företag och lösa detta på egen hand, svaret blir ja.

Dessutom nästan direkt så var svaret att jag måste ha med min bankdosa för att den är kopplad till mitt bankkonto men jag kan ansluta till vilket konto som helst men det skulle gå att lösa ändå, bara jag pungade ut med 250 kr så länge så skulle jag få tillbaka dessa när jag kom med dosan. Så är det något som inte riktigt går trots allt och hon får hämta någon annna som hjälper henne och det är hur lugnt som helst, jag har ingen direkt tid att passa så jag bryr mig inte direkt. Summan av kardemumman är att de inte alls kunde ta bort mitt konto men som jag förstår det som så tar de bort mitt e-sparkonto som är ett sparkonto via nätet och det gör inget för där ligger inga pengar.

Jag får klart för mig att allt löses när jag kommer med bankdosan, så jag tänker i min stilla ro att jag ringer alla företag sen efter månadsslutet för då har jag lite mindre att fixa och då är det dessutom ingen stress att allt behöver gå igenom. Det kan ju ta en halv dag bara att ringa alla företag och sen skall de skicka papper, jag behöver skicka tillbaka papper och ah... allt kan liksom ta kanske 4-6 arbetsdagar totalt med all postskickande fram och tillbaka.

Så när jag bara skall dubbelkolla att jag fått mina pengar från Arre för att jag skall gå och köpa mat på Mc Donalds så kommer jag direkt in på mitt nya konto som jag startat här i Partille, det var ju underligt för jag brukar alltid få välja vilket konto jag vill gå in på när jag loggar in. Jag försöker leta efter menyvalet där jag kan välja konto, inget sådant existerar inte heller. Jag får ju smått panik, har de trots allt tagit bort mitt konto ?! Hur skall jag betala räkningar ? Massa autogiron som ligger och väntar på att bli dragna runt den sista och hur skall det gå om det inte finns något konta att dra det ifrån och inga pengar som kan betalas ut för mina pengar från jobbet lär ju bara studsa ifall det inte finns något konto.

Jag har ju knappast den turen att jag har samma bank som Byggmaxs lönekontor och då kan det ta upp till 3 bankdagar innan jag får mina pengar den 25:e alltså är de nog redan skickade och sen när de inte kommer fram den 25:e kanske det tar 3 dagar till innan de är ur limbo och sen 3 dagar till för att sättas in på mitt nya konto. Skulle jag då vänta tills den 3:e mars för att få mina pengar från jobbet, vafan gör jag då med alla mina räkningar ? De är ju närmare 10.000, om inte mer ?

Jag ringar pappa som jag brukar göra i tillfällen där jag inte ser någon lösning på ett problem och han känns som om han borde ha mer erfarenhet och möjligt ha något förslag på någon slags lösning, alternativt att de får lägga ut pengar för alla mina räkningar så länge. Han går in på sin internetbank och ser mitt gamla konto ! har glömt att han står med som kontoinnehavare typ eller något dylikt på det kontot för jag skaffade det innan jag var myndig vill jag tro och det var alltid bra att ha någon som snabbt och lätt kunde komma åt ens konto.

Nu sitter jag alltså här å ena sidan så existerar inte mitt konto i Lerum på min datorskärm, å andra sidan verkar det må hur bra som helst förutom att det inte har en krona på sig på min fars datorskärm. Allt är som det skall, förutom att jag inte kommer åt mitt konto. Så jag letar runt lite på Swedbank för att se ifall jag hittar något internetformulär som jag kanske kan få svar tillbaka på innan 09.00 imorgon, banker har typ sämst tider. Jag hittar efter lite sökande (inte helt uppenbart) ett nummer till internetbankens kundtjänst och de har öppet till 23.00, jag lägger alla mina förhoppningar till dem och att de kan ge mig ett svar på vafan det är som skett.

Jag kommer fram ganska snart och får prata med en ängel utan dess like ! Efter att förklarat hela min situation så blir hon lika förbryllad som jag över att de inte kunde föra över mina autogiron som jag blev när jag var i Lerum. Hon sa att hon skulle lösa detta åt mig om jag bara verifierade mig med min telefonbankskod, jag trodde jag kunde den. Jag försöker och slår in ett par siffor, "fel kod...", jag försöker med en annan och vips är Ängeln från norr tillbaka i luren. Nu läser hon upp alla företag som jag har autogiro hos och ser till att de flyttas till mitt nya konto. Dock kan hon inte göra något åt min lön och säger att jag får höra av mig till jobbet för att lösa den biten själv, inga problem ! Det är liksom 1 samtal och inte 40.000 Miljarder ! samtal jag behöver ringa.

Imorgon skall jag till Swedbankkontoret i Lerum och vara överlycklig !

No comments: