Tuesday, March 20, 2012

Sicket Fålk...

Ibland förstår jag bara inte folks logik ibland. Jag fick kommentaren idag att:

- När man går in på en bygghandel så skall man kunna hitta allt man vill köpa.

Frågan jag fick som ledde fram till detta var, "Har ni magnetlås", var på jag svara, "Nej", det är inget vi har liksom och då blir naturligtvis svaret nej. Så när de tittat runt lite i butiken kom de till kassan och kunden frågade på nytt om vi hade detta och då trodde jag han sa magnethylsa, vilket är något helt annat men icke... föreslog att han skulle testa Jula men det var inte så populärt, det är här vi kommer tillbaka till kommentaren ovan. 

"Man vill ju inte behöva gå till flera olika ställen", vilket något jag förstår och kan hålla med om att det är segt att behöva göra men alla kan inte ha allt. Försökte förklara att varken ICA eller Willys har precis alltid alla de produkter du behöver men det var tydligen inte samma sak och det verkade som om han tyckte jag "undvek" ämnet, nämligen att vi inte har magnetlås, för det är ju något han behöver och eftersom han är på Byggmax och handlar andra byggrelaterade varor så skall ju vi ha detta. Det känns ju lite som om att kanske gå till Järnia och räkna med att de var trallvirke eller parkettgolv, de säljer ju trots allt också varor som har med "bygghandeln" att göra.

Jag försökte förklara snällt att vi säljer 10% av det byggmarknaden har att erbjuda men det är det som går till 90%. Nu har de siffrorna kanske ändrat på sig lite då vi har öppnat upp vår E-Handel men ah... det gick liksom inte in. Vi är nischade och har liksom inte allt, försökte förklara även detta och att skulle vi haft mer varor hade det krävts mer butiksyta och då hade det krävts mer personal och i sin tur hade det lett till dyrare priser, för det faktum att vi var billiga var trots allt något han själv kommenterade. Detta var självklart bara "undanflykter" från min sida, då han hela tiden försökte "återkomma" till ämnet att vi trots allt var en Bygghandel och då skall man kunna köpa det man vill ha. För hans bror drev ju en Bygghandel eller jobbade på en och han var ju faktiskt en gammal byggare och enda mina tankar hade att komma med ett stort, jaha...?

No comments: