Saturday, March 10, 2012

Jetlag...

Jag har kommit hem, jag har jobbat min första dag på över 2 veckor och nu är jag ledig i helgen. Min dygnsrytm är helt "fucked up". Jag sover på kvällarna, är uppe ett par timmar under nattten, går och lägger mig, vaknar tidigt och är uppe ett tag, går och lägger mig igen. Jag hoppas snart att jag kan ställa om helt och hållet för det är fan sjukt jobbigt att vara jetlaggad.

Några saker jag har lärt mig av denna resan är att:
  • Alltid se till att du har fört över de pengar du behöver inför resan till ett konto du alltid kan ha tillgång till 24 timmar om dygnet då det blir så jobbigt att hela tiden "låna pengar" i 2 dagar för att det är en "väntetid" för att föra över pengar mellan olika banker.
  • Kolla upp mobilkostnader för att ringa utomlands eller i det specifika land du skall till, kan löna sig att köpa kontantkort för att ringa med istället. Visst du kommer ha ett annat telefonnummer ett litet tag men det kan verkligen vara värt det.
  • Tänka på att stänga av mobildata på din telefon om du har en sådan "tuff" telefon som tillåter dig att göra detta. Det kan vara så att det finns en hel del ställen där de har gratis Wi-Fi och då slipper du känna dig särskilt handikappad. Kolla för säkerhetsskull upp ifall de inte är några extra kostnader för att koppla upp dig mot Wi-Fi, det brukar inte vara det men man vet aldrig.
  • Du gör alltid av med mer pengar än du tänkt dig.
  • Det är värt att gå upp 7 kilo på två veckor, du är trots allt på semester.
  • Kolla upp "seder" och andra saker så som lagar och dylikt, det kan vara väldigt stora skillnader mellan Sverige och de land du besöker. Dricks kan till exempel vara något du nästan ständigt ger, dricka alkhol utomhus kan ge dig en hel del böter och en liten vistelse i en fyllecell om du har otur. Ställa sig och pissa i ett buskage är inte alltid så bra heller.
  • Vill du dricka vatten i USA, köp det i så fall på flaska. Vatten som du får ur kran smakar allt för ofta ganska mycket klor då de inte verkar ha fullt så rent vatten som här hemma och behöver göra något åt saken.
  • Priser du ser i butiken är allt som ofta inte "momsen", eller sales tax som det heter i USA, inte inräknad. Har inte riktigt förstått anledningen än, antagligen för att det skall "se billigare ut" och ifall man skulle börja slänga på den på alla priser där ute nu så skulle det inte "se så fint ut" som $ 9.99 utan det skulle snarare då bli $ 10.87.
  • Du kan i princip fråga vem som helst på gatan om vägbeskrivning, folk är oerhört hjälpsamma allt som oftast.
  • Du pratar inte så bra engelska som du tror.
  • Du kan aldrig ha med dig för mycket "nödvändiga saker". Tabletter i alla dess former, plåster och andra saker som är ovärdeliga. De tar inte upp särskilt mycket plats och du är ta mig fan glad när du får anvädning för skiten.

No comments: