Sunday, May 13, 2012

Rättegången Mot Breivik...

Nu har jag nästan läst ikapp rättegångsdagarna mot Breivik. Vad skall man säga ? Det är så jävla otroligt allt ihopa, det går liksom inte att sätta sig in i, det är bara oerhört makabert... Satt och diskuterade det hela med en jag känner igår och verkade mer eller mindre som om Breiviks manifest "var något bra" jag har inte läst det och har väl bara skaffat mig ett "hum" om vad det handlar om men det faktum att personen ifråga tyckte det var "vettigt" och "bra" var oerhört läskigt. Sen så stod han inte bakom hans handlingar och ansåg att han borde plågas långsamt och länge, något jag inte riktigt höll med om. Trots att han kallblodigt avrättat 69 ungdomar så känner jag att detta måste skötas inom rättsväsendets ramar och tortyr eller dödsstraff är ingen väg att gå.

Det bästa vi kan göra är att prata öppet om det som skett, om hans tankar, ideologier och syfte kring allt detta och vad vi själva tycker och tänker kring det som har hänt. Att vi pratar om den islamofobi som bland annat finns i samhället och hur vi helt enkelt kan gå från den problematik vi har idag till att ha ett bättre och mer välfungerande samhälle som präglas av mångfald, öppenhet och frihet.

No comments: