Sunday, November 4, 2012

B...

Efter 1½ månad tycks det vara dags igen.
Babusjka - rysk farmor eller mormor - (Asså gillar man det ryska språket, så är man svag för detta göttiga ord.)
Baggböla - bavverkning av skog utan lov; skogsskövling - (Har aldrig, så vitt jag vet, stött på detta ord och det är bara så offantligt fult att jag kände mig tvungen att ta med det.)
Balle - 1. (vardagligt) penis 2. (vardagligt) testikel, ofta i plural 3. (sydsvenskt dialektalt) skinka (i betydelsen en halva av rumpan, ej styckningsdetaljen skinka hos gris), gump en del av hoven på en häst - (Balle är ett ord som jag känner att jag använder allt för lite nuförtiden och därför är det med.)
Balkan - ett område i södra Europa, öster om Italien, (i huvudsak) bestående av länderna Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Montenegro, Serbien, Kosovo, Albanien, Makedonien, Grekland, Bulgarien, Rumänien samt den västra delen av Turkiet - (Vad skall man säga ? Balkan ! Fan det är krafullt ord.)
Bamba - (göteborgsslang) skolmatsal - (För det heter ta mig fan ingen annat än bamba.)
Banga - 1. (slang, nedsättande) vara rädd eller feg; speciellt om att bryta mot vad grupptrycket säger 2. (slang) avböja, tacka nej eller inte deltaga - (Detta är något man saknar, hade varit gött att kunna sitta på kvällen och föra en konversation huruvida det "blir bang" på skolan eller ej, fast gällande jobbet men skulle man göra så skulle man snabbt vara utan det dock.)
Bauta - mycket stor - (Känns också som ett ord man använde fan så mycket mer när man var liten, kanske just för att världen i allmänhet kändes bauta stor.
Bazooka - en bazooka är ett raketgevär som uppfanns i USA under andra världskriget. Smeknamnet bazooka kommer från musikinstrumentet med samma namn och liknande utseende. Numera används termen ofta som en synonym till ordet raketgevär - (Skönt ord, man har ju trots allt fingrat på en sådan ett par gånger.)
Beduin - ett generiskt namn på arabiska nomadfolk som bor i arabiska öknen, Sinai och Sahara - (Kanske inte önskar att jag var en men det är bara ett bra ord.)
Begeistrad - hänförd, förtjust - (Detta är också ett ord jag känner som används alldeles för lite, folk behöver bli mer begeistrad i och över saker och ting.)
Benrangel - skelett - (Inte så långt kvar tills man själv blir ett.)
Bestialisk - rå, omänsklig - (Ibland så...)
Besticka - muta - (Muta är tråkigt och låter så fult, låt mig istället "besticka dig" med lite pengar.)
Besudla - smutsa, fläcka - (Något jag ständigt pysslar med.)
Betablockare - medicin som dämpar hjärtvärksamheten - (Vet inte riktigt vad det är med mig och ord som används inom medicin men detta är ett av dem.)
Betuttad - rådvill, bekymrad; förtjust i - (Något som man blir lite då och då.)
Bicykleta - konstspark i fotboll - (Något varje person som någonsin spelat fotboll önskat de kunnat utföra riktigt, riktigt bra.)
Blaska - tidning - (Vad hände, när "försvann det". Länge sedan man hörde det.)

No comments: