Thursday, October 20, 2011

På Bussen...

Dagens Bussfilosofier:

Varför envisas folk med att "gå av bussen" när den redan stannat och folk är påväg på ? Som en riktig kollektivtrafiksnjutare så fattar jag fan inte vad det är för fel på personer som liksom inte börjar resa på sig och skall "stiga av" efter det att bussen har stannat. Man gör sig iordning och gör sig klar innan skiten har stannat och så ser man till att man är redo att gå av när den har nått sin anhalt. Äldre personer förstår jag att de inte kan göra så mycket än att vänta tills bussen har stannat för att inte riskera att ramla omkull men allt som ofta så brukar de ändå vara rappa att gå av. Det som är störande är att som en civiliserad människa som man är så väntar man ju på de folk som skall av innan man själv går på för att flödet skall vara så optimalt det bara kan vara för man kan knappast förvänta sig ett effektivt flöde som man ibland kan uppleva inom det militära.

Hur som så när "alla" gått av så börjar man gå på bussen, bara för att mötas av någon seg jävel som inte insett att han skall av eller inte samlat ihop sin skit innan stoppet och därför har slackat efter.

Det är vid sådana här tillfällen man önskar att man var en brutal diktator och hänsyslös diktator för antingen skulle folk så småningom börja lära sig hur man uppför sig eller så skulle det bara vara jag och de som inte åker kollektivt.

Det andra jag funderar på ofta är ifall folk har någon speciell favorit plats på buss eller spårvagn, på bussar tenderar jag att dras till vänstersidan och gärna till en stol där två fönster möts för att kunna ha möjligheten att luta huvudet mot den svarta skinnbit som sitter mellan de två. På bilden till vänster så kan ni se vad för buss jag syftar till.

När det kommer till spårvagnarna är det väl mest bara

No comments: