Thursday, February 7, 2013

Mordet I Angered...

Madde frågade mig igår om jag hade läst om vad som hade hänt Angered och att någon där hade blivit skjuten, svarade nekande på detta då jag inte läst något eller hört något om det och gick in på GPs hemsida för att se vad som skett. Visst jag "kände" inte personen och jag vet inte vad han hette men man gick ju dit lite då och då och köpte en burgare eller två och han var alltid trevlig och det känns bara så synd att sånt här skall behöva ske.

Blir väl lite extra "berörd" då just det faktiskt är någon man typ kan sätta ett ansikte på och definitivt en plast och har en association till. Visst det har varit ett bankrån och någon rånade Pressbyrån samt att det var ett par rutor som pajades på spårvagnshållplatsen medan jag bodde där men har aldrig känt mig rädd och eller otrygg. Detta är ju ändå ett ställe som jag kallat för mitt hem och det var även mitt hem under ca 3 års tid.
Många samlades under torsdagen utanför gatuköket för att sörja den mördade ägaren. "Han var världens snällaste", "Han hade inga fiender", "Alla i Angered kände honom, och alla tyckte om honom", "Han pratade och skojade med alla".
Polisens avspärrningstejp är uppspänd kring nästan hela Angereds Gatukök. Ljuset därinne är släckt men några kikar ändå in och försöker se. Det är fullt med folk utanför gatuköket i dag. De har samlats för att lägga blommor eller tända ljus på det lilla uteserveringsbordet. Många har tårar i ögonen, och många är arga.
- Vad är det för människor som kan göra något sånt här?! Vi brukade sitta här utanför och dricka kaffe, han var alltid trevlig, säger en äldre man som har känt den mördade gatuköksägaren i mer än tjugo år.
Det var i går kväll vid åttatiden som polisen fick in ett samtal om att något hade hänt i gatuköket i Angered. Väl på plats kunde de konstatera att "ett allvarligt våldsbrott" begåtts, varvid ambulans larmades. Först sedan den dödes anhöriga underrättats kunde polisens presstalesman bekräfta att en man mördats inne i gatuköket. Polisen är förtegen med ytterligare information och vill inte uttala sig om hur mannen dog, om det finns fler skadade eller om de har någon kännedom om någon gärningsman.
Stämningen är tryckt i Angered Centrum i dag. Fyra polisbilar står uppradade utanför gatuköket, radio, tidningar och TV är där. Människorna rör sig oroligt på platsen, pekar, viskar, försöker förstå. Snett mittemot gatuköket ligger Angereds Frukt och Grönt. Ali Mahmoud skakar bara på huvudet när jag frågar varför han tror att detta hände.
- Alla vet att han är bra. Snäll och omtänksam. Om man inte hade pengar fick man äta ändå, och betala senare, berättar han.
Men på frågan om han är rädd svarar han bestämt nej.
- Men visst, det känns obehagligt.
Lite längre bort ligger Pressbyrån. Där jobbar Elin Gardberg. Hon jobbade i går kväll när det plötsligt började välla in folk vid 20:30.
- Alla undrade vad som hade hänt, så jag gick ut och tittade. Då var det fullt med polisbilar och en ambulans här utanför, berättar Elin Gardberg. Sen fick jag höra att ägaren till gatuköket blivit skjuten.
Hon har tidigare jobbat i Pressbyrån som ligger vägg i vägg med gatuköket, och hon kände ägaren väl.
- Han var väldigt upprörd över alla rån här i området. Han brukade säga; "Man ska göra rätt för sig. Inte ta den lätta utvägen." Det var det han tyckte att rånarna gjorde. Han irriterade sig väldigt mycket på dem, berättar hon. Samtidigt säger hon att hon inte blir förvånad. Det har varit så mycket rån här den senaste tiden.
- Man kanske borde vara rädd. Men man tänker inte så mycket på det, säger hon.  
Gp.sehttp://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1292956-angered-i-sorg-och-chock-efter-mordet

No comments: